Book Design and Heritage: The Material Value of Books – Practices and Artefacts. The Art of the Book
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2.2025

Module name: | Book Design and Heritage: The Material Value of Books – Practices and Artefacts. The Art of the Book |
---|---|
Module code: | W1-BN-DDK-N2-MWKSZ02 |
Programme code: | W1-N2BN19.2.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu kształtowania się i rozwoju książki jako obiektu sztuki oraz obecności sztuki w przestrzeni książki. Realizacja modułu ma umożliwić studentowi zdefiniowanie pojęcia książki artystycznej, wyróżnienie jej charakterystycznych cech, zobrazowanie etapów jej powstawania (technik druku, ilustracji, opraw artystycznych) oraz form artystycznej kreacji (np. instalacji). Student powinien być w stanie wskazać najważniejsze style książki jako dzieła sztuki, posiadać wiedzę o twórcach książki artystycznej w Polsce i za granicą, a także znać instytucje związane z tą tematyką (organizacje bibliofilskie, muzea książki i druku, wydawnictwa artystyczne) oraz portale internetowe jej poświęcone. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę na temat podstawowej metodologii, terminologii oraz kierunków rozwoju sztuki, w kontekście których lokuje książkę. Elementy artystycznej kreacji książki odnosi do kulturowych uwarunkowań kształtowania się jej formy, typografii oraz funkcji komunikacyjnej książki jako obiektu sztuki. [MWKSZ02_01] |
K_W01 [4/5] |
Dysponuje wiedzą o różnicach kulturowych, estetycznych, historycznych przekładających się na strukturę materiałoznawczą, architektoniczną oraz komunikacyjną książki. [MWKSZ02_02] |
K_W02 [3/5] |
Potrafi wymienić i opisać stadia powstawania oraz drukowania książek artystycznych, techniki ilustrowania, oprawy artystyczne oraz ukształtowanie edytorsko-poligraficzne, a także cyfrowe aspekty różnego typu wydawnictw oraz jest przygotowany, by postrzegać książkę jako formę artystycznej kreacji, wskazać, porównać i ocenić najważniejsze style książki jako dzieła sztuki. [MWKSZ02_03] |
K_U04 [3/5] |
Poznane zagadnienia wykorzystuje do inicjowania działalności kulturotwórczej i jest gotów do aktywnego działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego książki. [MWKSZ02_04] |
K_U07 [3/5] |
Student jest gotów do krytycznego oceniania posiadanej wiedzy oraz odbieranych treści z zakresu nauk o kulturze i religii, a szczególnie w zakresie książki i informacji. [MWKSZ02_05] |
K_K01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [MWKSZ02_fs_1] | 10 |
Activating methods: a case study [b07] Screen presentation [c07] |
course work |
MWKSZ02_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |