Modern Library: Selected Aspects of Literature and Popular Culture
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2.2025

Module name: | Modern Library: Selected Aspects of Literature and Popular Culture |
---|---|
Module code: | W1-BN-NB-N2-WALiKP04 |
Programme code: | W1-N2BN19.2.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Realizacja modułu ma na celu zapoznać studenta z głównymi kierunkami rozwoju kultury popularnej (w historycznym i współczesnym kontekście ), ale też z podstawowymi pojęciami, dziejami, funkcjami i współczesnym odbiorem literatury popularnej, która obok innych składowych kultury masowej (film, serial, muzyka) dostarcza czytelnikowi przed wszystkim rozrywki oraz wywołuje emocjonalne reakcje. Moduł ma pokazać studentowi mechanizmy funkcjonowania kultury popularnej, czerpiącej z różnych źródeł i oddziałującej na społeczeństwo w różnych aspektach. Ważne jest także przygotowanie go do oceny odpowiedniego wytworu kultury (np. tekstu literackiego) w obszarze zaspokajania złożonych potrzeb użytkowników instytucji kultury i ukazanie mu znaczenia m. in. literatury popularnej w kształtowaniu tożsamości kulturowej.
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę na temat wybranych historycznych i współczesnych aspektów kultury popularnej, jej systemów i obiegów, jak i dziejów, funkcji, form, gatunków literatury popularnej oraz ich roli w kształtowaniu kultury czytelniczej różnych grup społecznych. [WALiKP04_01] |
K_W05 [5/5] |
Student ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie kultury popularnej. [WALiKP04_02] |
K_W08 [3/5] |
Student uczy się rozpoznawać zjawiska charakterystyczne dla tego typu kultury, w tym gatunki literatury popularnej. Kształtuje o nich opinie, wykorzystując metody krytycznej analizy i interpretacji charakterystyczne dla nauk o kulturze i religii oraz dyscyplin pokrewnych. [WALiKP04_03] |
K_U06 [4/5] |
Student rozumie zjawiska kultury popularnej i na tej podstawie potrafi wybierać wytwory kultury odpowiednie dla różnych grup użytkowników instytucji kultury, rozpoznając ich indywidualne preferencje i potrzeby kulturowe . [WALiKP04_04] |
K_U05 [2/5] |
Student potrafi formułować opinie krytyczne o różnych wytworach kultury popularnej w celu wykorzystania tej wiedzy do podnoszenia jakości pracy w instytucjach kultury. [WALiKP04_05] |
K_K06 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WALiKP04_] | 10 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Value-based methods – expressive methods [c09] Working with a computer [d01] Individual work with a text [f02] |
course work |
WALiKP04_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |