Bibliographic workshops
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N1BN19.2.2025

Module name: | Bibliographic workshops |
---|---|
Module code: | W1-BN-N1-WB03 |
Programme code: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł wprowadza studentów w zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z bibliografią jako działem nauki i metodą badawczą. Bibliografia ukazana jest nie tylko jako narzędzie organizacji informacji, ale też jako element systemu komunikacji naukowej i społecznej, służący transmisji, selekcji i archiwizacji danych o dokumentach. Omawiane są podstawy teoretyczne dyscypliny – jej zakres, funkcje, typologie, metodologia – oraz rola w kształtowaniu infrastruktury wiedzy we współczesnych społeczeństwach medialnych. Studenci nabywają umiejętność tworzenia poprawnych pozycji bibliograficznych dla różnych typów rejestrów, redagowania elementów uzupełniających zrąb główny (np. wykazów skrótów, wstępów i indeksów). Poznają ponadto rodzaje układów bibliograficznych oraz ich zastosowanie w procesach komunikacyjnych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student zna ewolucję miejsca bibliografii w systemie nauk i rzeczywistości społecznej [WB03_2] |
K_W03 [3/5] |
student zna terminologię z zakresu bibliografii, rodzaje bibliografii, elementy budowy bibliografii i ich funkcje oraz standardy towarzyszące tworzeniu spisów bibliograficznych [WB03_1] |
K_W02 [3/5] |
student umie rozpoznać ważne z punktu widzenia opisu bibliograficznego cechy formalne różnych typów dokumentów. Potrafi posługiwać się obowiązującymi standardami opisu dokumentów funkcjonujących w komunikacji piśmienniczej i niepiśmienniczej w obiegu tradycyjnym i elektronicznym [WB03_3] |
K_U02 [5/5] |
na podstawie poznanych norm oraz zasad metodyki bibliograficznej umie skonstruować rejestr bibliograficzny przeznaczony dla różnych grup odbiorców. Umie dostosować rodzaj układu bibliografii do jej tematu [WB03_4] |
K_U03 [4/5] |
student rozumie, że w ramach usług bibliograficznych należy ustalić priorytety zawodowe w procesie gromadzenia opisów dokumentów, dostosować ich opracowanie oraz selekcję do spostrzeganych potrzeb komunikacyjnych oraz standardów normalizacyjnych [WB03_5] |
K_K05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [WB03_fs_1] | 10 |
Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] |
course work |
WB03_2 |
workshop [WB03_fs_2] | 15 |
Creation/production – creative workshop [e03] Project scheduling [e04] Conceptual work [f03] |
course work |
WB03_3 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |