Cultural History of the Book: The Manuscript Era Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N1BN19.2.2025

Module name: Cultural History of the Book: The Manuscript Era
Module code: W1-BN-N1-KHKR02
Programme code: W1-N1BN19.2.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu student zdobędzie wiedzę z zakresu historii kulturowej książki rękopiśmiennej od antyku do średniowiecza, z uwzględnieniem powstania, ewolucji, kulturowych ról pisma i książki, ich wytwórców, a także instytucji z nimi związanych, w kręgach różnych cywilizacji i ich kultur. Student pozna kształtowanie się książki rękopiśmiennej, w tym szczegółowe zagadnieniami jak. np. z estetykę, praktyki piśmiennicze czy techniki książki okresu rękopiśmiennego. Ponadto Student będzie prawidłowo stosował terminologię z zakresu poruszanych zagadnień, a także będzie potrafił krytycznie oceniać literaturę przedmiotu. Realizacja modułu powinna wykształcić świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury związanego ze słowem pisanym.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma zawansowaną wiedzę i terminologię dotyczącą przemianach i kluczowej roli książki w wybranych kręgach cywilizacyjnych od starożytności do końca XV wieku. [KHKR02_1]
K_W02 [5/5]
Student ma wiedzę na temat kluczowej roli i rozwoju pisma. [KHKR02_2]
K_W03 [2/5]
Student posiada wiedzę na temat krytycznej oceny i selekcji piśmiennictwa związanego z poruszanymi zagadnieniami. [KHKR02_3]
K_W06 [3/5]
W świetle nowej wiedzy, identyfikując, krytycznie dobierając i interpretując źródła, student potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze z zakresu związanego z kulturowymi aspektami książki rękopiśmiennej i zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_4]
K_U01 [3/5]
Mając świadomość znaczenia i roli książki w kontekście kulturowym, student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego związanego ze słowem pisanym i drukowanym oraz zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_5]
K_K06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [KHKR02_fs_1] 10 Lecture-discussion [b02] 
Individual work with a text [f02] 
course work KHKR02_1 KHKR02_2 KHKR02_3 KHKR02_5
laboratory classes [KHKR02_fs_2] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
Conceptual work [f03] 
course work KHKR02_1 KHKR02_4 KHKR02_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)