Teaching language and literature in primary school II
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
| Module name: | Teaching language and literature in primary school II |
|---|---|
| Module code: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.2 |
| Programme code: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semester: | winter semester 2027/2028 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 3 |
| Purpose and description of the content of education: | Moduł przygotowuje studentki i studentów do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej: uzupełnia i poszerza wiedzę oraz uzupełnia i doskonali umiejętności, które studentki i studenci zdobyli, realizując moduł 1. (Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I).
Studentki i studenci zdobywają wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu dydaktyki literatury (między innymi na temat roli tekstów dla dzieci, budowania czytelniczych pasji dziecka, rozmowy o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury), jak i z zakresu dydaktyki języka (między innymi dotyczące krótkich i długich form wypowiedzi kształconych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, komunikacji językowej i kultury języka, bogacenia zasobu leksykalnego uczniów). Omawiają zagadnienia integrujące kształcenie literackie i językowe: ocena i ocenianie; błędy popełniane przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja); kontrola i poprawa pisemnych prac uczniowskich oraz wypowiedzi ustnych.
Studentki i studenci będą projektować fragmenty lekcji i całe lekcje oraz inne działania dydaktyczne. Pozwoli to na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy i stopnia opanowania umiejętności.
|
| List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [01] |
KN.2023_W04 [4/5] |
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [02] |
KN.2023_W04 [4/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [03] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące drugi etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [04] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [06] |
KN.2023_W09 [4/5] |
potrafi w stopniu pogłębionym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [07] |
KN.2023_U06 [4/5] |
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [08] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [09] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
[10] |
KN.2023_U04 [3/5] |
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [11] |
KN.2023_U04 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [12] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [13] |
KN.2023_KS05 [4/5] |
jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [14] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [15] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [16] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [17] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
| Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
|---|---|---|---|---|
| laboratory classes [L] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Creation/production – creative workshop [e03] Project scheduling [e04] Observation [e06] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
01 |
| lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
06 |
| The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
|---|---|---|
| Name | Category | Description |
| Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
| Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
| Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
| Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
| Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||