Teaching language and literature in primary school II Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025

Module name: Teaching language and literature in primary school II
Module code: W1-FP-PN-S1-DJLSP.2
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł przygotowuje studentki i studentów do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej: uzupełnia i poszerza wiedzę oraz uzupełnia i doskonali umiejętności, które studentki i studenci zdobyli, realizując moduł 1. (Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I). Studentki i studenci zdobywają wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu dydaktyki literatury (między innymi na temat roli tekstów dla dzieci, budowania czytelniczych pasji dziecka, rozmowy o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury), jak i z zakresu dydaktyki języka (między innymi dotyczące krótkich i długich form wypowiedzi kształconych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, komunikacji językowej i kultury języka, bogacenia zasobu leksykalnego uczniów). Omawiają zagadnienia integrujące kształcenie literackie i językowe: ocena i ocenianie; błędy popełniane przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja); kontrola i poprawa pisemnych prac uczniowskich oraz wypowiedzi ustnych. Studentki i studenci będą projektować fragmenty lekcji i całe lekcje oraz inne działania dydaktyczne. Pozwoli to na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy i stopnia opanowania umiejętności.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [01]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [02]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [03]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie egzaminy kończące drugi etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [04]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W06 [3/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [06]
KN.2023_W09 [4/5] KN.2023_W10 [4/5] KN.2023_W11 [4/5]
potrafi w stopniu pogłębionym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [07]
KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U09 [4/5]
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [08]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [09]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [10]
KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [11]
KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [12]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [13]
KN.2023_KS05 [4/5]
jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [14]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5] KN.2023_KS04 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [15]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [16]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [17]
KN.2023_KS04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [L] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17
lecture [W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  exam 06 07 08 09
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)