Literature for children and teenagers
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
| Module name: | Literature for children and teenagers |
|---|---|
| Module code: | W1-FP-PN-S1-LITDIM |
| Programme code: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semester: | summer semester 2027/2028 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Purpose and description of the content of education: | Moduł kształtuje kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem, analizą i interpretacją tekstów adresowanych do młodego odbiorcy oraz ich dydaktycznego opracowania na potrzeby edukacji szkolnej. Podczas zajęć studentki i studenci zdobywają wiedzę z zakresu teorii i historii literatury dla młodych czytelników, kanonu tekstów oraz współczesnych jej nurtów, uwzględniających konteksty kulturowe, społeczne i edukacyjne.
W ramach modułu omówione zostaną najważniejsze współczesne kierunki badań literaturoznawczych w obszarze literatury dziecięcej i młodzieżowej, w tym zagadnienia z zakresu poetyki dziecięcego odbioru, funkcji wychowawczej literatury, relacji tekst – ilustracja, a także reprezentacji dziecka i dzieciństwa.
Moduł uwzględnia również aspekt praktyczny: uczestniczki i uczestnicy poznają metodyczne strategie pracy z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej i w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, w tym sposoby planowania lekcji, formułowania celów dydaktycznych, dostosowywania treści do poziomu rozwojowego uczniów oraz włączania do edukacji kluczowych problemów współczesności. Szczególny nacisk położony zostanie na rozwijanie umiejętności inspirowania dzieci do czytania oraz na integrowanie pracy z tekstem literackim z innymi obszarami edukacji humanistycznej.
Celem przedmiotu jest wyposażenie przyszłych nauczycieli w wiedzę i narzędzia, które umożliwią im świadome i twórcze prowadzenie zajęć z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, uwzględniających zarówno kanon lektur szkolnych, jak i najnowsze propozycje literackie.
|
| List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
pogłębia wiedzę i rozumienie zagadnień z zakresu integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
pogłębia wiedzę i kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
rozbudowuje wiedzę i rozumienie w zakresie metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [03] |
KN.2023_W04 [3/5] |
pogłębia wiedzę na temat organizacji pracy w klasie szkolnej i grupach: rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
rozszerza zakres wiedzy i rozumienia zagadnień związanych ze wstępną diagnozą grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski oraz sposobów wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
pogłębia wiedzę w zakresie kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [06] |
KN.2023_W08 [3/5] |
rozwija umiejętność analizowania rozkładu materiału dla przedmiotu język polski [07] |
KN.2023_U04 [3/5] |
rozwija umiejętność identyfikowania powiązania treści przedmiotu język polski z innymi treściami nauczania [08] |
KN.2023_U03 [3/5] |
rozwija umiejętność dostosowywania sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [09] |
KN.2023_U06 [3/5] |
doskonali umiejętność kreowania sytuacji dydaktycznych służących aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [10] |
KN.2023_U01 [3/5] |
doskonali umiejętność dobierania metod pracy klasy oraz środków dydaktycznych, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujących uczniów i uwzględniających ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [11] |
KN.2023_U06 [3/5] |
rozwija umiejętność merytorycznego, profesjonalnego i rzetelnego oceniania pracy uczniów wykonywej w klasie i w domu [12] |
KN.2023_U06 [3/5] |
doskonali umiejętność konstruowania sprawdzianu służącemu ocenie danych umiejętności uczniów [13] |
KN.2023_U06 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [14] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [15] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [16] |
KN.2023_KS06 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [17] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [19] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [20] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
|---|---|---|---|---|
| laboratory classes [L] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Screen presentation [c07] Practice-as-research [e08] Individual work with a text [f02] |
course work |
01 |
| The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
|---|---|---|
| Name | Category | Description |
| Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
| Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
| Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
| Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
| Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||