Humanistic community education
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
| Module name: | Humanistic community education |
|---|---|
| Module code: | W1-FP-PN-S1-HES |
| Programme code: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semester: | winter semester 2026/2027 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Purpose and description of the content of education: | Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu do środowiskowej edukacji polonistycznej i wykorzystaniu narzędzi charakterystycznych dla nauk przyrodniczych studenci i studentki będą kształtować swoją świadomość ekologiczną i rozumieć złożone relacje między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. W ramach modułu wprowadzone zostaną podstawowe informacje na temat zmiany klimatu wywołanej działalnością człowieka, a także najważniejsze koncepty teoretyczne: antropocen, kapitałocen, chtulucen, symbiocen oraz założenia humanistyki ekologicznej i podstawy etyki środowiskowej.
W ramach praktykowania środowiskowej analizy i interpretacji lektur szkolnych z wykorzystaniem narzędzi nowej humanistyki (posthumanizmu, animal studies, plant studies, aquapoetyki, ekokrytyki, ekolingwistyki) studentki i studenci będą rozwijać międzygatunkową empatię wobec nie-ludzkich aktorów (zwierzęcych, roślinnych, rzecznych bohaterów).
Uczestnicy zdobędą nie tylko podstawową wiedzę o współczesnych ideach, ale też umiejętność interpretacji tekstów kultury w perspektywie ekokrytycznej z wykorzystaniem nowych metod (w zakresie humanistyki terenowej, interdyscyplinarnej czy zaangażowanej). Zajęcia w ramach modułu będą zachęcały do aktywnego zaangażowania się w lokalne i globalne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, popularyzując zarówno indywidualne, jak i wspólnotowe rozwiązania.
|
| List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
posiada ogólne rozeznanie w zakresie znajomości i rozumienia integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; w zakresie ogólnym zna zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski [03] |
KN.2023_W06 [3/5] |
w stopniu elementarnym zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [05] |
KN.2023_W04 [3/5] |
wykazuje znajomość i rozumienie kluczowych zasad organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [06] |
K_K03 [2/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [07] |
KN.2023_W02 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [08] |
KN.2023_W04 [3/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [09] |
KN.2023_W08 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski [10] |
KN.2023_U04 [3/5] |
w wymiarze ogólnym potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski z innymi treściami nauczania [11] |
KN.2023_U03 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [12] |
KN.2023_U06 [3/5] |
dysponuje elementarnymi umiejętnościami w zakresie kreowania sytuacji dydaktycznych służących aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [13] |
KN.2023_U01 [3/5] |
dysponuje elementarnymi umiejętnościami w zakresie podejmowania skutecznej współpracy w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [14] |
KN.2023_U07 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [15] |
KN.2023_U06 [3/5] |
orientuje się z elementarnych zasadach merytorycznego, profesjonalnego i rzetelnego oceniania pracy uczniów wykonywanej w klasie i w domu [16] |
KN.2023_U06 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [17] |
KN.2023_U06 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [21] |
KN.2023_KS06 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [22] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [23] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [24] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [25] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
|---|---|---|---|---|
| practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – peer learning [b08] Laboratory exercise / experiment [e01] Practice-as-research [e08] Plein air session [e09] |
course work |
01 |
| The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
|---|---|---|
| Name | Category | Description |
| Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
| Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
| Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
| Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||