Graduate seminar 2 (compulsory degree module) Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2.2025

Module name: Graduate seminar 2 (compulsory degree module)
Module code: W1-BN-S2-SMMO02
Programme code: W1-S2BN19.2.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu podejmowane jest zadanie polegające na opracowywaniu kolejnych części rozprawy na poziomie pracy magisterskiej z obszaru badań nad książką i informacją, z uwzględnieniem kontekstów nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. W trakcie drugiego semestru studiujący pogłębiają wiedzę na temat zagadnienia podjętego w rozprawie, interpretują dzieła poruszające wybrane aspekty analizowanego problemu badawczego oraz redagują rozdziały pracy. Oceniają wyniki dotychczasowych badań oraz projektują dalszy tok pracy w miarę pogłębiania orientacji w problematyce podjętej w rozprawie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma pogłębioną znajomość zagadnień z obszaru badań nad książką i informacją. Zna relacje łączące te zagadnienia z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a w szczególności z naukami o kulturze i religii oraz naukami o komunikacji społecznej i mediach. [SMMO02_1]
K_W03 [5/5] K_W04 [5/5]
Student w sposób pogłębiony zna metodologie badań adekwatne do zagadnień podjętych z zadaniu badawczym, ze szczególnym uwzględnieniem metodologii nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Zna stan piśmiennictwa/dyskusji naukowej właściwy dla realizowanego zadania badawczego. [SMMO02_2]
K_W01 [5/5] K_W02 [5/5]
Student posiada umiejętność samodzielnego gromadzenia odpowiedniego piśmiennictwa i dokumentów, w wersji tradycyjnej i cyfrowej, przydatnych podczas formułowania problemów badawczych, stawiania pytań badawczych, w konstruowaniu planu pracy, stanu badań oraz podczas pisania rozprawy magisterskiej. [SMMO02_3]
K_U02 [5/5] K_U03 [5/5]
Student posiada pogłębione umiejętności badawcze z obszaru badań nad książką i informacją. Potrafi zaplanować przebieg postępowania badawczego prowadzonego na podstawie wyselekcjonowanych źródeł i opracowań. Wykazuje się zdolnością do twórczego i świadomego stosowania, adaptowania oraz konstruowania metod i narzędzi badawczych w celu rozwiązywania typowych dla podjętej rozprawy problemów badawczych. [SMMO02_4]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5]
W oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną i metodologiczną student potrafi samodzielnie przygotować opracowanie pisemne dotyczące zagadnień mieszczących się w obszarze badań nad książką i informacją. Wykazuje umiejętność krytycznego ujęcia wybranego tematu, logicznego formułowania tez oraz ich poparcia rzetelnymi argumentami zaczerpniętymi z literatury naukowej, adekwatnej do przedmiotu analizy [SMMO02_5]
K_U06 [4/5]
Student wybiera temat pracy magisterskiej użyteczny społecznie, zgodny z posiadanymi umiejętnościami, wykazując się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do zawodu. Dzięki temu buduje pozytywny wizerunek pracowników biblioteki lub innych instytucji kultury, nauki i edukacji. [SMMO02_6]
K_K06 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
seminar [SMMO02_fs_1] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work SMMO02_1 SMMO02_2 SMMO02_3 SMMO02_4 SMMO02_5 SMMO02_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)