Ethics and Sensitivity to Cultural Values in Library and Information Activities (compulsory diploma module)
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2.2025

Module name: | Ethics and Sensitivity to Cultural Values in Library and Information Activities (compulsory diploma module) |
---|---|
Module code: | W1-BN-S2-ETWWKDBI01 |
Programme code: | W1-S2BN19.2.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu studenci poznają podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i etosu pracy w środowisku biblioteczno-informacyjnym. Powinni mieć świadomość istnienia i stosowania kodeksów etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji w sytuacji chaosu aksjologicznego. Integralną częścią modułu jest refleksja nad różnorodnością kulturową i jej wpływem na funkcjonowanie bibliotek i instytucji informacyjnych. Studenci poznają zagadnienia związane z wrażliwością kulturową, a także uczą się identyfikować sytuacje wymagające empatycznej i świadomej reakcji zawodowej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna terminologię z zakresu etyki i pracy zawodowej na stanowisku bibliotekarza i specjalisty informacji. Ma pogłębioną wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie wybranych instytucji kultury. Zna ewolucję poglądów etycznych w środowisku zawodowym na przestrzeni dziejów. [ETWWKDBI01_01] |
K_W06 [5/5] |
Student zna kodeksy etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji. Wie, jak zdiagnozować i ocenić prawidłowe i szkodliwe działania pracowników instytucji kultury, w tym bibliotek, oraz instytucji informacyjnych. Potrafi wskazać potencjalne konsekwencje nieetycznych zachowań dla reputacji instytucji, jakości usług oraz relacji z użytkownikami i społecznością. [ETWWKDBI01_02] |
K_W07 [3/5] |
Student wie jakie jest znaczenie wrażliwości kulturowej w pracy bibliotekarza i specjalisty informacji, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Zna problemy, które mogą wpływać na sposób świadczenia usług bibliotecznych i informacyjnych. Ma wiedzę na temat współczesnych wyzwań społecznych związanych z nierównym dostępem do wiedzy i zasobów informacyjnych. [ETWWKDBI01_03] |
K_W08 [4/5] |
Student umie dbać o prestiż zawodu oraz wizerunek bibliotekarza i pracownika informacji w społeczeństwie. Potrafi promować i utrwalać postawę etyczną w środowisku zawodowym (wobec przełożonych, współpracowników, macierzystej instytucji i zawodu). [ETWWKDBI01_04] |
K_U08 [4/5] |
Student jest w stanie zidentyfikować współczesne problemy moralne zawodu bibliotekarza i pracownika informacji oraz ich odpowiedzialność w społeczeństwie. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej na wszystkich etapach kariery. Czuje się odpowiedzialny za własny rozwój zawodowy i ma potrzebę ciągłego dokształcania. [ETWWKDBI01_05] |
K_K06 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [ETWWKDBI01_fs_1] | 30 |
Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] |
exam |
ETWWKDBI01_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |