Scientific writing workshop (compulsory degree module) Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2.2025

Module name: Scientific writing workshop (compulsory degree module)
Module code: W1-BN-S2-WRTN01
Programme code: W1-S2BN19.2.2025
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu studenci poznają zasady samodzielnej pracy naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki redagowania tekstów akademickich w obszarze nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Zdobędą wiedzę na temat prawidłowej konstrukcji tekstu naukowego oraz opanują zasady gromadzenia, opracowania i interpretacji źródeł informacji. Rozwiną umiejętności redakcyjne, ucząc się budowania kluczowych elementów tekstu naukowego. Szczególny nacisk położony jest na cechy stylu naukowego, poprawność, rozpoznawanie i unikanie błędów, a także estetykę i strukturę pracy. Zajęcia obejmują również zastosowanie narzędzi cyfrowych, takich jak internetowe korektory językowe czy systemy wspomagane sztuczną inteligencją, w procesie redakcji tekstu. Studenci uczą się planować proces pisarski oraz prezentować efekty własnej pracy naukowej w zgodzie z obowiązującymi standardami akademickimi.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student orientuje się we współczesnych problemach nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii, i społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna aktualny stan dyskursu naukowego, zwłaszcza związanego z obszarem badań nad książką i informacją. Wie jak identyfikować problemy badawcze. Zna zasady budowania własnego warsztatu naukowego zgodnie z obowiązującymi zapisami etyki pracy naukowej. [WRTN01_01]
K_W02 [4/5] K_W03 [4/5]
Student potrafi komponować pisemne wypowiedzi o charakterze naukowym, nadając im przejrzystą strukturę oraz stosując odpowiednie metody i narzędzia badawcze. Umie także prawidłowo udokumentować przebieg analizy naukowej, dbając o spójność, precyzję oraz zgodność z konwencjami akademickimi. [WRTN01_02]
K_U06 [5/5]
Student potrafi efektywnie wyszukiwać dane i informacje z wiarygodnych źródeł naukowych (zarówno tradycyjnych, jak i cyfrowych), niezbędne do konstruowania komunikatów naukowych dotyczących w szczególności obszaru wiedzy o książce i informacji. Wykazuje umiejętność selekcji i oceny jakości pozyskanych materiałów, ich przetwarzania zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz włączania do własnych prac pisemnych w sposób zgodny z normami akademickimi. [WRTN01_03]
K_U01 [5/5] K_U03 [5/5]
Student potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w komunikatach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pojęciowej badań nad książką i informacją. Wykazuje dbałość o poprawność językową i formalną tworzonych wypowiedzi pisemnych oraz zgodność z akademickimi normami redakcyjnymi. [WRTN01_04]
K_U02 [4/5] K_U04 [4/5]
Mając świadomość konieczności stałego pogłębiania i aktualizowania swoich umiejętności i wiedzy, zwłaszcza tej z obszaru badań nad książką i informacją, potrafi zdobywać, interpretować i kreować różnego typu komunikaty zgodnie z zasadami etycznymi. [WRTN01_05]
K_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [WRTN01_fs_1] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Working with a computer [d01] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work WRTN01_01 WRTN01_02 WRTN01_03 WRTN01_04 WRTN01_05
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)