Pedagogika Field of study: German Studies
Programme code: W1-N2FG23.2025

Module name: Pedagogika
Module code: W1-FGS2-PG
Programme code: W1-N2FG23.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu doskonalenie w zakresie przygotowanie do przyszłej pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga, wprowadzając w specyfikę systemu oświaty, roli i koncepcji pracy nauczyciela, zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej, wychowania w kontekście rozwoju, problematyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz doradztwo zawodowe. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu pedagogika- wykład.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów. [B2.U1] [U01]
FG_U05 [2/5] KN.2023_U04 [4/5]
potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. [B2.U2] [U02]
FG_U10 [2/5] KN.2023_U18 [3/5]
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. [B2.U3] [U03]
FG_U07 [2/5] KN.2023_U06 [3/5]
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [B2.W2] [W01]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W03 [5/5]
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [B2.W5] [W02]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W05 [4/5]
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie [B2.W7] [W03]
FG_W07 [1/5] KN.2023_W08 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [W1-FGS2-PG-W] 9 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating methods: a case study [b07] 
exam U01 U02 U03 W01 W02 W03
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)