Dydaktyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej Field of study: German Studies
Programme code: W1-N2FG23.2025

Module name: Dydaktyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej
Module code: W1-FGS2-DNJNSP
Programme code: W1-N2FG23.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: German
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły ponadpodstawowej, w tym problematyki kształcenia uczniów klas szkoły ponadpodstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu dydaktyka nauczania języka niemieckiego – wykład, ćwiczenia.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wykazuje gotowość do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K04] [K01]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole ponadpodstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02]
FG_K03 [4/5] KN.2023_KS05 [5/5]
wykazuje gotowość do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu adekwatnie do specyfiki potrzeb związanych z nauczaniem języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K08] [K03]
FG_K01 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
wykazuje gotowość do stymulowania uczniów szkoły ponadpodstawowej do uczenia się języka niemieckiego przez całe życie przez samodzielną pracę; [D1.K09] [K04]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS05 [2/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej w obszarze nauczania języka niemieckiego [D1.U01] [U01]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U03 [4/5]
umie przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej [D1.U02] [U02]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U04 [4/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U03]
FG_U01 [3/5] FG_U02 [3/5] KN.2023_U07 [4/5]
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu adekwatnie do specyfiki nauczania języka niemieckiego na tym poziomie edukacyjnym; [D1.U08] [U04]
FG_U02 [3/5] KN.2023_U10 [5/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły ponadpodstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U05]
FG_U02 [4/5] KN.2023_U11 [5/5]
zna i rozumie miejsce języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkół ponadpodstawowych [D1.W01] [W01]
FG_W07 [5/5] FG_W10 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie podstawę programową dla języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej, uwarunkowania nauczania języka niemieckiego w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka kierunkowego programu studiów; [D1.W02] [W02]
FG_W07 [5/5] KN.2023_W08 [5/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału do nauki języka niemieckiego na etapie szkół ponadpodstawowych; [D1.W03] [W03]
FG_W10 [5/5] KN.2023_W08 [5/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno- komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów szkoły ponadpodstawowej, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W04] [W04]
FG_W04 [4/5] KN.2023_W03 [5/5]
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; [D1.W07] [W05]
FG_W10 [5/5] KN.2023_W14 [5/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie języka niemieckiego; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów adekwatnie do potrzeb uczniów w szkole ponadpodstawowej; [D1.W08] [W06]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej obejmującej nauczanie języka niemieckiego; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny na etapie szkoły ponadpodstawowej; [D1.W10] [W07]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W14 [5/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę ponadpodstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W08]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W08 [5/5]
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów klas szkoły ponadpodstawowej; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; [D1.W12] [W09]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W06 [5/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [D1.W14] [W10]
FG_W10 [3/5] KN.2023_W03 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [W1-FGS2-DNJNSP-C] 18 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
course work K04 U01 U02 U04 U05 W01 W02 W03 W07 W08
lecture [W1-FGS2-DNJNSP-W] 9 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
exam K01 K02 K03 U03 W04 W05 W06 W09 W10
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)