Teaching Module 2: Basics of Didactics
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2.2025

Module name: | Teaching Module 2: Basics of Didactics |
---|---|
Module code: | W3-PS-N2 |
Programme code: | W3-SMPS19.2.2025 |
Semester: | winter semester 2028/2029 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw dydaktyki przydatnych w pracy nauczyciela psychologa. Moduł jest realizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, zawartymi w Obwieszczeniu Ministra Nauki z dn. 27 marca 2024 r. i obejmuje następujące treści: przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki; zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego; koncepcje nauczania i cele kształcenia; lekcja jako jednostka dydaktyczna; działania edukacyjne a zróżnicowane potrzeby i możliwości uczniów; ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; integracja klasy szkolnej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów, w tym do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (także rodzicami lub opiekunami ucznia) oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej [PS_D_K_1] |
PS_KN_K01 [2/5] |
Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego [PS_D_U_1] |
PS_KN_U02 [4/5] |
Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej oraz dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów [PS_D_U_2] |
PS_KN_U03 [3/5] |
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę [PS_D_U_3] |
PS_KN_U02 [4/5] |
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej, a także zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym [PS_D_U_4] |
PS_KN_U10 [4/5] |
Zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych [PS_D_W_1] |
PS_KN_W01 [4/5] |
Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego [PS_D_W_2] |
PS_KN_W03 [3/5] |
Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów [PS_D_W_3] |
PS_KN_W02 [3/5] |
Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne oraz sposoby i znaczenie oceniania osiągnieć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę̨ oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną [PS_D_W_4] |
PS_KN_W04 [3/5] |
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się̨, a także potrzebę̨ i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela [PS_D_W_5] |
PS_KN_W05 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [2] | 30 |
Description [a03] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_D_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |