Propedeutics of art and culture Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-N1OF19.2025

Module name: Propedeutics of art and culture
Module code: W8-OF-N1-PKS
Programme code: W8-N1OF19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Nazwa modułu wskazuje na jego zadanie: wprowadzenie studenta w zakres refleksji nad rudymentarnymi zagadnieniami związanymi z samym pojęciem kultury i jej „utalentowanego dziecka” zwanego sztuką. Studenci poznają w zarysie główne zręby wybranych – spośród wielu – teorii kultury. Przedmiotem zajęć jest zasadniczo kultura Zachodu, jakkolwiek zestawiona w kontrapunkcie z innością reprezentowaną przez kulturowo-cywilizacyjną tradycję Wschodu. Program modułu obejmuje omówienie wewnętrznego zróżnicowania źródeł kultury zachodniej, następnie punktów zwrotnych czy też przełomów w jej dziejach, wreszcie proponuje wybór tematów z zakresu zjawisk występujących w kulturze współczesnej. Sztuka w jej zróżnicowanych przejawach stanowi tu rodzaj zwierciadła, w którym przegląda się i bada swoje oblicze kultura danego okresu. W dziełach sztuki bowiem streszcza się kultura, która je spłodziła. Najlepszymi przewodnikami po jej zmiennych epokach są postacie poczęte w głowach i sercach artystów i zasługujące na swe angielskie miano culture heroes; bohaterowie kultury reprezentujący szerokie spektrum postaw, począwszy od starożytnego ujęcia człowieczego losu w micie i tragedii (przykładowo: Prometeusz, Edyp, Antygona), a skończywszy na mitologii nowożytnego indywidualizmu (przykładowo: Hamlet, Don Juan, Faust).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem teorii formułujących podstawowe pojęcia służące do opisu genezy, mechanizmów, idei i transformacji danej kultury/cywilizacji [PKS_1]
K_W12 [5/5]
Student potrafi wskazać analogie i różnice między odmiennymi modelami kultury i cywilizacji i – mimo ich odmienności – - dostrzegać zarazem ich duchowe pokrewieństwo [PKS_2]
K_W12 [5/5] K_K02 [5/5]
Student jest obeznany z wybranymi przykładami z różnych dziedzin działalności artystycznej reprezentatywnymi dla danego okresu rozwoju kultury i potrafi dokonać ich prezentacji z elementami analizy [PKS_3]
K_W12 [3/5] K_U14 [3/5]
Student wykazuje ogólną wiedzę nt. zjawisk i problemów występujących w obszarze współczesnej kultury i sztuki oraz wykazuje zainteresowanie i szczegółową znajomość wybranych aspektów współczesnej kultury i sztuki [PKS_4]
K_U14 [3/5] K_K02 [3/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać logiczne wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska [PKS_5]
K_U15 [3/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i tolerancyjnego myślenia nt. odmiennych sposobów kształtowania kultury [PKS_6]
K_U17 [4/5] K_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PKS-1] 15 Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Audio playback / audio drama [c03] 
Drama performance [c04] 
Screen presentation [c07] 
Production exercise – workshop [e02] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
exam PKS_1 PKS_2 PKS_3 PKS_4 PKS_5 PKS_6
practical classes [PKS-2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – staged drama/drama [b06] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PKS_1 PKS_2 PKS_3 PKS_4 PKS_5 PKS_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)