Film history III
Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-N1OF19.2025

Module name: | Film history III |
---|---|
Module code: | W8-OF-N1-HF3 |
Programme code: | W8-N1OF19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Cele i styl realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student uczący się jednego z trzech podstawowych
zawodów filmowych: reżysera, autora zdjęć kierownika produkcji. Celem kursu jest wsparcie studenta w jego dążeniu do wyrażenia się
w dziele poprzez dostarczenie mu nieodzownego wyposażenia humanistycznego w zakresie dziedziny, która studiuje. Do tego wyposażenia
należy znajomość tradycji sztuki filmowej oraz poczucie bycia depozytariuszem pamięci o tejże tradycji.
Historia zawarta w nazwie modułu jest rozumiana w sensie w jakim rozumie ją Ernst Gombrich, gdy dla swego dzieła o historii sztuki wynajduje tytuł Story of Art. Historia w sensie opowieści o kinie. Jak każda, tak i ta opowieść ma swoich bohaterów. To oni właśnie, a nie historycy, tworzą historię filmu.
Ośrodkiem kursu historii filmu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autor-
stwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegło-
ścią w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych okresach rozwoju kina w nieustannej dynamicznej dialektyce konwencji i inwencji, retorycznej reguły i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej. Historia filmu j szkoła mistrzowska.
Pośród licznych akademickich dyscyplin istnieje jedna, dzielona i wymagana przez wszystkie inne, które można wyliczyć z nazwy, a mianowicie
dyscyplina myślenia. Horyzontem realizacji modułu jest przeto nauczenie studenta – przykładowo – myślenia Hitchcockiem albo myślenia
Bressonem lub jakimkolwiek innym Autorem o prawdzie artystycznej ludzkiego doświadczenia.
Kontekstem dla tej story of cinema jest historia XX wieku, która wraz z jej burzami dziejowymi, przemianami społecznymi i politycznymi,
a zwłaszcza kulturowymi i artystycznymi na nowo określiła parametry owego doświadczenia.
Moduł trzeci realizuje wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów debiutujących zasadniczo w 2 połowie XX stulecia, uwzględniając przy tym kierunki i autorów kina bliższego współczesności.
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk i różnorodnych estetyk współtworzących tradycję sztuki filmowej [HF3_1] |
K_W13 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego oraz niepowtarzalny autorski idiom użycia tegoż języka [HF3_2] |
K_W13 [5/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i oceniania obecnych w historii kina stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HF3_3] |
K_U14 [5/5] |
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii w jej rozwoju dziejowym [HF3_4] |
K_W01 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina [HF3_5] |
K_U14 [3/5] |
Student rozumie istotne znaczenie tradycji sztuki filmowej dla kina współczesnego i przyszłego [HF3_6] |
K_U14 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HF3_7] |
K_W13 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HF3_8] |
K_W13 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [HF3-1] | 15 |
Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Audio playback / audio drama [c03] Drama performance [c04] Screen presentation [c07] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
exam |
HF3_1 |
practical classes [HF3-3] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – staged drama/drama [b06] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Creation/production – creative workshop [e03] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
HF3_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |