Realities of the Second Slavic Language Country: Conversation and Text Analysis Field of study: Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FS19.2025

Module name: Realities of the Second Slavic Language Country: Conversation and Text Analysis
Module code: W1-FSS1-WS-RW05
Programme code: W1-S1FS19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu poszerzenie wiedzy osób studiujących na temat kraju drugiego języka kierunkowego poprzez omówienie jego współczesnych realiów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych. Zakres tematyczny obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące najnowszej historii, systemu politycznego, sytuacji gospodarczej, struktury społecznej lub przestrzeni kulturowej danego kraju zgodnie ze szczegółowym programem zamieszczonym w sylabusie. Zajęcia prowadzone są w wybranym drugim języku południowo- lub zachodniosłowiańskim i w oparciu o aktualne materiały prasowe, internetowe i audiowizualne. Moduł umożliwia jednoczesne pogłębianie wiedzy o danym kraju oraz rozwijanie kompetencji językowych w kontekście praktycznym.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Osoba studiująca posiada średniozaawansowane kompetencje językowe w zakresie rozumienia złożonych tekstów mówionych i pisanych oraz konwersacji w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na tematy dotyczące współczesnych realiów kraju danego języka, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-WS-RW05_1]
K_U01 [3/5]
Osoba studiująca posiada średniozaawansowaną wiedzę w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego złożonych wypowiedzi pisemnych i ustnych w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim i dotyczących współczesnych realiów kraju danego języka, przewidzianych dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz odnosi ją do wiedzy w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego wypowiedzi pisemnych i ustnych w języku polskim i innym wybranym języku słowiańskim. [W1-FSS1-WS-RW05_2]
K_W01 [3/5]
Osoba studiująca potrafi rozpoznać znaczenia złożonych wypowiedzi oraz samodzielnie przygotować wypowiedź ustną w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na wybrany temat dotyczący współczesnych realiów kraju danego języka, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-WS-RW05_3]
K_U03 [3/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie sprawności słuchania i czytania tekstów oraz konwersacji w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na tematy dotyczące współczesnych realiów kraju danego języka, określonych dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz do korzystania z pomocy specjalistów filologów w przypadku trudności w samodzielnym rozumieniu tekstu lub tworzeniu wypowiedzi ustnych. [W1-FSS1-WS-RW05_4]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [W1-FSS1-WS-RW05_cw] 15 Activating method – peer learning [b08] 
Audio playback / audio drama [c03] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
course work W1-FSS1-WS-RW05_1 W1-FSS1-WS-RW05_2 W1-FSS1-WS-RW05_3 W1-FSS1-WS-RW05_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)