Realities of Contemporary Czechia: Conversation and Text Analysis
Field of study: Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FS19.2025

Module name: | Realities of Contemporary Czechia: Conversation and Text Analysis |
---|---|
Module code: | W1-FSS1-CZ-RWC06 |
Programme code: | W1-S1FS19.2025 |
Semester: | summer semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Czech |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma na celu zaznajomienie osób studiujących z najważniejszymi aspektami współczesnego życia społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturowego Czech. W trakcie zajęć omawiane będą zagadnienia dotyczące najnowszej historii Czech, ustroju politycznego, specyfiki czeskiego modelu gospodarczego, realiów życia codziennego, przestrzeni geograficznej, współczesnej kultury i mediów zgodnie ze szczegółowym programem zamieszczonym w sylabusie. Zajęcia prowadzone są w języku czeskim, a podstawą pracy są aktualne materiały prasowe, internetowe oraz nagrania audio i wideo, co pozwala na równoczesne pogłębianie wiedzy o Czechach i doskonalenie kompetencji językowych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Osoba studiująca posiada średniozaawansowane kompetencje językowe w zakresie rozumienia złożonych tekstów mówionych i pisanych oraz konwersacji w języku czeskim na tematy dotyczące realiów współczesnych Czech, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-CZ-RWC06_1] |
K_U01 [3/5] |
Osoba studiująca posiada średniozaawansowaną wiedzę w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego złożonych wypowiedzi pisemnych i ustnych w języku czeskim i dotyczących realiów współczesnych Czech, przewidzianych dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz odnosi ją do wiedzy w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego wypowiedzi pisemnych i ustnych w języku polskim i innym wybranym języku słowiańskim. [W1-FSS1-CZ-RWC06_2] |
K_W01 [3/5] |
Osoba studiująca potrafi rozpoznać znaczenia złożonych wypowiedzi oraz samodzielnie przygotować wypowiedź ustną w języku czeskim na wybrany temat dotyczący realiów współczesnych Czech, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-CZ-RWC06_3] |
K_U03 [3/5] |
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie sprawności słuchania i czytania tekstów oraz konwersacji w języku czeskim na tematy dotyczące realiów współczesnych Czech, określonych dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz do korzystania z pomocy specjalistów filologów w przypadku trudności w samodzielnym rozumieniu tekstu lub tworzeniu wypowiedzi ustnych. [W1-FSS1-CZ-RWC06_4] |
K_K01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [W1-FSS1-CZ-RWC06_cw] | 15 |
Activating method – peer learning [b08] Audio playback / audio drama [c03] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] |
course work |
W1-FSS1-CZ-RWC06_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |