Introduction to Intercultural Communication Field of study: Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FS19.2025

Module name: Introduction to Intercultural Communication
Module code: W1-FSS1-WS-WKM-03
Programme code: W1-S1FS19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami związanymi z komunikacją międzykulturową. Zajęcia pozwalają zrozumieć w jaki sposób różnice kulturowe wpływają na proces porozumiewania się oraz rozwijać kompetencje potrzebne do skutecznej i świadomej komunikacji w kontekście międzynarodowym i wielokulturowym. Zagadnienia omawiane są nie tylko z perspektywy teoretycznej, lecz także w odniesieniu do konkretnych przykładów międzykulturowości w obrębie krajów słowiańskich, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Słowian południowych i zachodnich. Przedmiot obejmuje m.in. tematykę różnic kulturowych i zagadnienie klasyfikacji kultur, barier w komunikacji międzykulturowej, np. stereotypów i uprzedzeń, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, tożsamości kulturowej, kompetencji międzykulturowych oraz wyzwań związanych z adaptacją międzykulturową.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badania zjawisk kulturowych, w szczególności w zakresie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek oraz w zakresie komunikowania międzykulturowego. [W1-FSS1-WS-WKM-03_1]
K_W03 [3/5]
Osoba studiująca zna i rozumie najważniejsze procesy kulturowe kształtujące wybrane tożsamości narodowe, lokalne, etniczne, m.in. na obszarze Słowiańszczyzny południowej i/lub zachodniej oraz w wymiarze wielokulturowym i interkulturowym. [W1-FSS1-WS-WKM-03_2]
K_W05 [3/5]
Osoba studiująca ma zaawansowane umiejętności upowszechniania wiedzy i komunikowania się w sposób jasny i zrozumiały z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu komunikacji międzykulturowej. [W1-FSS1-WS-WKM-03_3]
K_U05 [2/5]
Osoba studiująca potrafi zastosować posiadaną wiedzę, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące wybranych zagadnień filologii słowiańskiej, zagadnień kulturowych i międzykulturowych, potrafi dyskutować o nich, biorąc udział w debacie. [W1-FSS1-WS-WKM-03_4]
K_U06 [3/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do podejmowania aktywności na rzecz środowiska społecznego (również międzykulturowego), inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, korzystając z różnych form i mediów. [W1-FSS1-WS-WKM-03_5]
K_K03 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [W1-FSS1-WS-WKM-03_k] 30 Explanation/clarification [a05] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work W1-FSS1-WS-WKM-03_1 W1-FSS1-WS-WKM-03_2 W1-FSS1-WS-WKM-03_3 W1-FSS1-WS-WKM-03_4 W1-FSS1-WS-WKM-03_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)