Basics of sociology Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Basics of sociology
Module code: W8-RE-S1-SKSa
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu studenci uzyskują wiedzę nt. miejsca socjologii w naukach humanistycznych i społecznych. Następnie zapoznają się z charakterystyką kultury pojętej jako kultura symboliczna, poznają klasyczne teorie rozwoju społecznego. Poznają problematykę interakcji społecznych i statusu oraz funkcjonowania instytucji. Socjalizacja wraz z pojęciami osobowości, roli społecznej i tożsamości. Różnice płci jako różnice społeczne. Sfera ekspresyjno – integracyjna, obejmująca edukację, kulturę symboliczną i religię. Każdorazowo problematyka stricte socjologiczna konfrontowana jest z sferą kultury audiowizualnej i sztuk, stanowiących jej wysublimowaną ekspresję, tak aby przygotować studentów reżyserii do lepszego funkcjonowania w przyszłym zawodzie i wyposażyć ich w odpowiednie kompetencje społeczne.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student posiada wiedzę w zakresie socjologii kultury, zwłaszcza w aspekcie jej zastosowań w badaniach nad kinematografią i innymi dziedzinami kultury audiowizualnej. Zna w zarysie podstawy, pojęcia i metody badawcze socjologii [SKSa_1]
K_W03 [5/5]
Student posiada wiedzę nt. podstawowych wyznaczników kultury symbolicznej (język, komunikacja, znak, symbol) [SKSa_2]
K_W03 [4/5]
Student zna problematykę pozostającą w zakresie badania socjologii sztuki, posiada wiedzę nt. zastosowań medium filmowego w innych sztukach oraz w przemyśle audiowizualnym [SKSa_3]
K_W03 [5/5] K_W10 [5/5]
Student posiada kompetencje aktywnego, suwerennego i krytycznego uczestnika życia społecznego, kulturalnego i artystycznego, świadomie działającego na rzecz tworzenia i upowszechniania kultury, w pełni świadomego potencjału oddziaływania sztuk audiowizualnych na zbiorowiska ludzkie i w pełni odpowiedzialnego za to oddziaływanie [SKSa_4]
K_K10 [4/5]
Student wykazuje kompetencje społeczne związane z występami publicznymi podczas prezentacji własnych dokonań twórczych, docenia wagę tych występów i poszanowanie dla publiczności [SKSa_5]
K_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [SKSa1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
course work SKSa_1 SKSa_2 SKSa_3 SKSa_4 SKSa_5
practical classes [SKSa2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work SKSa_1 SKSa_2 SKSa_3 SKSa_4 SKSa_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)