Directing actors 2
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Directing actors 2 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-PAKT2 |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem realizacji modułu jest, po pierwsze, wypracowanie umiejętności warsztatowych niezbędnych dla wyreżyserowania kameralnego spektaklu (sceny,
sekwencji), po drugie, uświadomienie odpowiedzialności jaką bierze na siebie reżyser wkraczając w obszar emocji obsady aktorskiej i innych
współpracowników, narzucając im swoją wizję realizowanego spektaklu (sceny, sekwencji) i kreowanych postaci. Kwestia odpowiedzialności
artystycznej, ale też czysto ludzkiej, jest i powinna być niezwykle istotna we współczesnej sztuce filmowej i teatralnej, zwłaszcza biorąc pod uwagę
fundamentalne przewartościowania artystyczne, etyczne, moralne, religijne widoczne w różnych dyscyplinach sztuki dwóch pierwszych dekad XXI wieku.
Współcześnie sztuka reżyserii to nie tylko współuczestnictwo w kreowaniu przestrzeni twórczej anektującej zbiorową wyobraźnię widzów sal kinowych i
teatralnych, ale także możliwość wypowiadania własnego zdania, dziś rzadko daną innym, w najistotniejszych kwestiach życia społecznego i
politycznego. Niniejszy moduł realizuje wyznaczone cele poprzez pracę własną studenta nad materiałem literackim, dramatopisarskim, twórczy kontakt w
czasie prób z żywym człowiekiem - aktorem, świadomość współczesnego kontekstu kulturowego, aktywność w tworzeniu scenicznej rzeczywistości. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada umiejętność klasyfikowania, opisu i wyboru zjawisk z historii literatury dramaturgicznej wykorzystywanej w pracy
warsztatowej - reżyserowaniu sceny aktorskiej. [PAKT2_1] |
K_W01 [4/5] |
Student potrafi kierować i współpracować z zespołem realizacyjnym i wykonawczym ( obsada) scenicznego ćwiczenia
reżyserskiego. [PAKT2_10] |
K_U20 [4/5] |
Student posiada wiedzę w dziedzinie historii filmu, teatru, jego gatunków i stylów, potrafi wskazać źródło własnych inspiracji w
reżyserowanym przez siebie ćwiczeniu scenicznym. [PAKT2_2] |
K_W01 [3/5] |
Student potrafi zaadoptować fragment utworu dramatopisarskiego (prozy) podług której realizuje ćwiczenie reżyserskie. [PAKT2_3] |
K_W04 [4/5] |
Student potrafi przygotować i zrealizować wszystkie etapy powstawania reżyserskiego ćwiczenia scenicznego. [PAKT2_4] |
K_W05 [4/5] |
Student potrafi zaplanować, koordynować, egzekwować pracę zespołu realizacyjnego, aktorskiego przeprowadzanego ćwiczenia
reżyserskiego. [PAKT2_5] |
K_K02 [4/5] |
Student potrafi zainspirować, nadzorować powstawanie elementów scenografii, kostiumów, oprawy muzycznej, oświetlenia
realizowanego ćwiczenia. [PAKT2_6] |
K_W08 [3/5] |
Student potrafi samodzielnie przygotować i wyreżyserować kameralną, aktorska scenę. [PAKT2_7] |
K_U19 [4/5] |
Student potrafi przełożyć i wykorzystać wiedzę teoretyczną na pracę z aktorem w trakcie próby(prób) ćwiczenia reżyserskiego. [PAKT2_8] |
K_U02 [4/5] |
Student posiada umiejętności pracy z aktorem i przekazywania kierunkowych i korekcyjnych uwag reżyserskich (omówienia prób). [PAKT2_9] |
K_U19 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PAKT2-1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
PAKT2_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |