Directing a documentary 3
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Directing a documentary 3 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-DOK3 |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie
fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji,
zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi
aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem.
Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący
zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata.
Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości.
W trzecim i czwartym semestrze pytaniem zasadniczym jest gdzie szukać dramaturgii w materii dokumentalnej. Według jakiego klucza porządkować
rzeczywistość. Jakie wątki, fakty, postawy są potencjalnie nośne jako zaczyn budowania struktury obrazu dokumentalnego. Jak spójnie przeprowadzić
linię informacji, emocji, wydarzeń by niosły żądany przez reżysera sens a nie sprzeniewierzały się rzeczywistości. W czasie ćwiczeń praktycznych analizowany jest materiał nagrany przez studentów i na bieżąco opracowywane są różne strategie narracyjne dla każdego filmu osobno, następnie zaś
spójna koncepcja dla kolażu etiud studenckich – jako iż mają się one złożyć się w jeden spójny obraz. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ponieważ oprócz robienia własnego filmu student musi współuczestniczyć w produkcjach swoich kolegów zdobywa
doświadczenie w wykonywaniu różnych funkcji i ma okazję sprawdzić swoją wiedzę o obowiązkach oraz charakterze zadań
różnych członków zespołu realizatorskiego. [DOK3_1] |
K_W07 [3/5] |
Student potrafi kierować i współdziałać z zespołem realizatorskim oraz porozumiewać się i współpracować z otoczeniem w
rzeczywistości profilmowej. [DOK3_2] |
K_U20 [3/5] |
Student posiada umiejętność pracy ze zbiorowym bohaterem filmu dokumentalnego, co oznacza konieczność umiejętnego
lawirowania między potrzebami i nierzadko obawami wielu osób a reżyserskimi koniecznościami, z których nie można
zrezygnować. [DOK3_3] |
K_U14 [4/5] |
Student świadomie i umiejętnie używa obrazowych środków wyrazu do tworzenia opowiadania w filmie i potrafi je dopełnić
warstwą dźwiękową. [DOK3_4] |
K_U03 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [DOK3-1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
DOK3_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |