Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty) Field of study: German Studies
Programme code: W1-S2FG19.2025

Module name: Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty)
Module code: W1-FGS2-MNW
Programme code: W1-S2FG19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: German
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej, problematyki kształcenia dorosłych, podmiotowości uczących się w procesie kształcenia - style poznawcze i strategie uczenia się, specyfiki zróżnicowania w kształceniu kompetencji komunikacyjnej w zależności od poziomów biegłości językowej wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej – kognitywnej, interkulturowej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, w tym rozumienia tekstu słuchanego, czytanego, typowych dla kręgów tematycznych i sytuacji komunikacyjnych tych grup wiekowych, mówienie, pisanie oraz problematykę kontroli i oceny efektów pracy uczniów dorosłych. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wykazuje gotowość do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów w ramach zajęć z języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K01] [K01]
FG_U01 [3/5] KN.2023_KS02 [3/5]
wykazuje gotowość do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych w zakresie specyfiki języka i krajów niemieckiego obszaru językowego adekwatnie dla uczniów w szkole ponadpodstawowej dla oraz systematycznej aktywności fizycznej; [D1.K03] [K02]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji w ramach prowadzonych zajęć z języka niemieckiego do poziomu rozwojowego uczniów w szkole ponadpodstawowej; [D1.U04] [U01]
FG_U04 [4/5] KN.2023_U14 [3/5]
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.U05] [U02]
FG_U09 [5/5] KN.2023_U08 [5/5] KN.2023_U09 [5/5]
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły ponadpodstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U03]
FG_U09 [4/5] KN.2023_U04 [5/5]
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły ponadpodstawowej. [D1.U10] [U04]
FG_U07 [3/5] KN.2023_U10 [5/5]
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia w szkole ponadpodstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U11] [U05]
FG_U10 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla nauczania języka niemieckiego uczniów w szkole ponadpodstawowej [D1.W05] [W01]
FG_W01 [5/5] KN.2023_W02 [5/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły ponadpodstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W06] [W02]
FG_W04 [5/5] KN.2023_W07 [5/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do języka niemieckiego nauczanego w szkole ponadpodstawowej, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; [D1.W09] [W03]
FG_W10 [5/5] KN.2023_W04 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [W1-FGS2-MNW-C] 45 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Screen presentation [c07] 
course work K01 K02 U01 U02 U03 U04 U05 W01 W02 W03
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)