Directing a documentary 4 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Directing a documentary 4
Module code: W8-RE-S1-DOK4
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji, zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem. Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata. Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości. W trzecim i czwartym semestrze pytaniem zasadniczym jest gdzie szukać dramaturgii w materii dokumentalnej. Według jakiego klucza porządkować rzeczywistość. Jakie wątki, fakty, postawy są potencjalnie nośne jako zaczyn budowania struktury obrazu dokumentalnego. Jak spójnie przeprowadzić linię informacji, emocji, wydarzeń by niosły żądany przez reżysera sens a nie sprzeniewierzały się rzeczywistości. W czasie ćwiczeń praktycznych analizowany jest materiał nagrany przez studentów i na bieżąco opracowywane są różne strategie narracyjne dla każdego filmu osobno, następnie zaś spójna koncepcja dla kolażu etiud studenckich – jako iż mają się one złożyć się w jeden spójny obraz.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą w grupie bohaterów filmowych oraz w różnego rodzaju zespołach realizatorskich i koniecznością współtworzenia wspólnej wizji z innymi studentami. [DOK4_1]
K_U03 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [DOK4-1] 45 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam DOK4_1
lecture [DOK4-2] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
exam DOK4_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)