Modern music / song
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Modern music / song |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-MUZb |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu student zapoznaje się z rozmaitymi formami muzyki dwudziestowiecznej, zarówno z kręgu muzyki zwanej poważną, jak i z kręgu
muzyki zwanej popularną. Poznaje wybitnych kompozytorów muzyki XX wieku od Arnolda Schoenberga i Igora Strawińskiego, przez Jeana Sibeliusa,
Dymitra Szostakowicza do Benjamina Brittena i Philipa Glassa (nazwiska wymienione dla przykładu), lecz również wybitnych twórców muzyki popularnej.
Poznaje różnorodne odmiany muzyki XX wieku: od folku i jazzu do musicalu i rocka. Na konkretnych przykładach analizuje skalę zastosowań, jakie
muzyka znajduje w filmie, np. sposób w jaki Stanley Kubrick wykorzystuje muzykę Ryszarda Straussa i Gyorgy Ligetiego w 2001 – Odyseji kosmicznej czy sposób w jaki Luchino Visconti stosuje w Śmierci w Wenecji muzykę Gustawa Mahlera.
Zajęcia z muzyki współczesnej mają również za zadanie zorientować studenta we współczesnym bogatym i urozmaiconym życiu muzycznym. Ogólnym
celem zajęć jest uwrażliwienie studenta na muzykę jako taką, ale również na kapitalną rolę jaką spełnia ona w kinie. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę ogólną w zakresie obejmującym definicje muzyki współczesnej w jej funkcjach i rolach, formach i gatunkach na przestrzeni XX wieku i dzisiaj (muzyka nowoczesna, jazz, folk, rock, musical) [MUZb_1] |
K_W01 [5/5] |
Student posiada ogólną wiedzę dotyczącą wybranych twórców muzyki XX wieku i znajomość wybranych dzieł klasyków minionego stulecia (np. R.Strauss, A.Schoenberg, J.Sibelius, I.Strawiński, D.Szostakowicz, B.Britten, G.Ligeti i inni) [MUZb_2] |
K_W01 [5/5] |
Student posiada ogólną wiedzę nt. polskich twórców muzyki XX wieku i ich znaczenia dla muzyki współczesnej
(np. K.Szymanowski, G.Bacewicz, W.Lutosławski, K.Penderecki i inni) [MUZb_3] |
K_W01 [5/5] |
Student orientuje się w różnego rodzaju formach muzyki popularnej (od musicalu do rocka) [MUZb_4] |
K_W01 [5/5] |
Student zna i docenia rolę i znaczenie muzyki dla filmu, zna wybitnych autorów muzyki filmowej (np. B.Herrmann,
N.Rota, M.Jarre, E.Morricone, J.Williams, W.Kilar I inni) [MUZb_5] |
K_W08 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. zastosowania muzyki w filmie (od muzycznych gatunków filmowych do roli, jaką w filmach spełnia piosenka) [MUZb_6] |
K_W08 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. zastosowań muzyki współczesnej w filmach i potrafi je zanalizować na wybranych przykładach (np.G. Ligeti i K.Penderecki w filmach S.Kubricka, G.Mahler u L.Viscontiego, etc.) [MUZb_7] |
K_U03 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. życia muzycznego w Polsce i na świecie (koncerty, festiwale, płyty, etc.) [MUZb_8] |
K_K10 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [MUZb1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
MUZb_1 |
practical classes [MUZb2] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
MUZb_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |