Feature film directing 1
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Feature film directing 1 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-FAB1 |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 6 |
Purpose and description of the content of education: | Zajęcia z reżyserii filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami rzemiosła i sztuki reżyserskiej, zdobytą przez studentów w toku
całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw inscenizacji, pracy z
aktorem i filmowej dramaturgii. Poprzez szereg krótkich ćwiczeń studenci budują zręby reżyserskiego rzemiosła, uczą się samodzielnego myślenia i
odpowiedzialności za powstały film. Etap ten kończy się praktycznym sprawdzianem – krótką etiudą z cyklu „Nieme kino”. Semestr trzeci i czwarty
rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad adoptowanym tekstem literackim, będącym tworzywem prac praktycznych,
oraz filmową narracją. Semestr piąty i szósty, kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi zrealizować
autorski, krótkometrażowy film fabularny.
Celem kursu reżyserii filmu fabularnego 1 i 2 jest nauka podstaw reżyserii. Studenci uczą się języka filmu / plany, głębia ostrości, kompozycja kadru,
ruchy kamery /. Zdobywają elementarne umiejętności związane z pracą z aktorem, inscenizacją i współpracą z operatorem obrazu.
Studiują podstawy wiedzy o filmowej narracji oraz ekranowej czasoprzestrzeni. Nabywają także kompetencji, związanych z publiczną prezentacją
własnych dokonań twórczych – uczą się jak zachować swoje zdanie w zmasowanym ogniu krytyki, uczą się konstruktywnie rozmawiać o swoich i
cudzych dokonaniach.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest zrealizowany samodzielnie przez każdego ze studentów krótki film
fabularny o wyrazistych, obowiązujących wszystkich założeniach formalnych / brak dialogów, określona długość /. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna podstawy scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkiej etiudy fabularnej. [FAB1_1] |
K_W04 [3/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą inscenizacji fabularnej, pracy aktora na planie filmu fabularnego, współpracy z
operatorem obrazu. [FAB1_2] |
K_U03 [5/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej, pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego. [FAB1_3] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi zrealizować własny, krótki scenariusz. Inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie
filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [FAB1_4] |
K_W05 [4/5] |
Student zna podstawy montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [FAB1_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [FAB1_6] |
K_U01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [FAB1-1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
FAB1_1 |
practical classes [FAB1-2] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
FAB1_1 |
workshop [FAB1-3] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Production exercise – workshop [e02] Creation/production – creative workshop [e03] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
FAB1_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |