Feature film directing 4 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Feature film directing 4
Module code: W8-RE-S1-FAB4
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia z reżyserii filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami rzemiosła i sztuki reżyserskiej, zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw inscenizacji, pracy z aktorem i filmowej dramaturgii. Poprzez szereg krótkich ćwiczeń studenci budują zręby reżyserskiego rzemiosła, uczą się samodzielnego myślenia i odpowiedzialności za powstały film. Etap ten kończy się praktycznym sprawdzianem – krótką etiudą z cyklu „Nieme kino”. Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad adoptowanym tekstem literackim, będącym tworzywem prac praktycznych, oraz filmową narracją. Semestr piąty i szósty, kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi zrealizować autorski, krótkometrażowy film fabularny. Celem kursu reżyserii filmu fabularnego 3 i 4 jest utrwalenie i rozwinięcie wiedzy oraz umiejętności związanych z przygotowaniem, realizacją i postprodukcją krótkiego filmu fabularnego. Szczególny nacisk kładziony jest na zagadnienie narracji filmowej - rozważamy zagadnienia narracji zależnej i obiektywnej, przyswajamy jej stylistyczne figury. Szukamy związków między filmowym czasem a przestrzenią. Analizujemy wpływ nowych form filmowych - teledysk, flasch, z jednej strony, serial i gry komputerowe z drugiej – na współczesne rozumienie narracji. Ośrodkiem kursu jest ukazanie filmu, jako zjawiska dynamicznego, trwającego w nieustannej dialektyce konwencji, inwencji i autorskiego idiomu wypowiedzi. Stałego w prawidłach rządzących filmowym rzemiosłem. Zmiennego w nieustannym rozwoju poszczególnych składowych. Horyzontem modułu jest ukazanie krótkiej formy fabularnej, jako dostępnego modelu, pozwalającego rozwijać warsztatowo, wszystkie elementy sztuki filmowej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej. [FAB4_1]
K_W04 [4/5] K_U01 [4/5] K_U06 [4/5]
Student jest w stanie stworzyć spójną wizję plastyczną swego filmu. Potrafi współpracować z pionem operatorskim, scenografem, kostiumologiem i charakteryzatorem. [FAB4_2]
K_W08 [4/5] K_U01 [4/5]
Student zna i rozumie formy narracji filmowej. Rozpoznaje jej współczesną ewolucję. [FAB4_3]
K_W02 [5/5] K_U01 [5/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z całą ekipą na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. [FAB4_4]
K_W05 [4/5] K_U07 [4/5] K_K03 [4/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [FAB4_5]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_K04 [5/5]
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [FAB4_6]
K_W05 [4/5] K_U03 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [FAB4_7]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_K09 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [FAB4-1] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work FAB4_1 FAB4_2 FAB4_3 FAB4_4 FAB4_5 FAB4_6 FAB4_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)