Documentary editing 2 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Documentary editing 2
Module code: W8-RE-S1-MON2b
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Kurs przeznaczony jest dla reżyserów montujących własne filmy. Kompetentny reżyser musi rozumieć montaż bardziej z wizualnego niż technicznego punktu widzenia. Innymi słowy, nie jest niezbędne, by wiedział, jak działa program do montażu (choć jest to pożądane), lecz musi być świadomy sposobu, w jaki wszystkie ujęcia będą ze sobą połączone i jaki to będzie dawać efekt. Doświadczenie nabyte przy samodzielnym montowaniu filmów, a także innych przekazów audiowizualnych pozytywnie wpływa na pracę reżysera podczas pracy nad scenariuszem/scenopisem i na planie oraz na jego myślenie reżyserskie: wie lepiej, gdzie postawić kamerę , by wyeliminować problemy na stole montażowym, dba o to, by pozycje i ruchy aktorów zgadzały się w montowanych ze sobą ujęciach, wyczuwa wreszcie (i zleca to operatorowi), kiedy nagrać przebitki i zabezpieczające ujęcia dodatkowe, pomocne później w rozwiązywaniu problemów montażowych lub w celu wymiany ujęć, które mogą się nie sprawdzić. Kurs ma na celu uświadomienie studentom reżyserii, jak istotna jest – zapewniana przez montaż - integracja technicznych, estetycznych i narracyjnych aspektów przekazu audiowizualnego w jednolitą całość.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna i rozumie różnicę między filmem dokumentalnym operującym (a) relacją z wydarzenia, (b) relacją o stanie rzeczy [MON2b_1]
K_W04 [4/5] K_W08 [4/5]
Student potrafi kształtować rodzaje przestrzeni i czasu oraz konstruować scenę w montażu relacji z wydarzenia i w montażu relacji o stanie rzeczy oraz stosować kolażową formę opowiadania [MON2b_2]
K_W06 [4/5] K_W08 [4/5] K_U02 [4/5]
Student zna wymogi techniczne, estetyczne i narracyjne, jakie spełniać powinna całość materiału trafiającego do montażu oraz potrafi za pomocą montażu integrować techniczne, estetyczne i narracyjne aspekty przekazu audiowizualnego w jednolitą całość [MON2b_3]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Student posiada wiedzę nt. wzajemnej zależności obrazu i słowa synchronicznego, obrazu i słowa asynchronicznego oraz słowa spoza kadru (z tzw. off-u) i komentarza odautorskiego, potrafi stosować zasady montowania dźwięku w scenach dialogowych [MON2b_4]
K_W08 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna funkcje dźwięku (muzyki i efektów) i zasady dramaturgii dźwięku w przekazach audiowizualnych oraz rozumie stopień umowności dźwięku w obrazie [MON2b_5]
K_W08 [4/5]
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie tzw. podcinania ujęć czyli przejść między ujęciami i porządkowania rytmu narracji [MON2b_6]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna i potrafi obsługiwać różne systemy cyfrowego zapisu i montażu obrazu i dźwięku [MON2b_7]
K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
Student potrafi zmontować i udźwiękowić krótkie ćwiczenie dokumentalne [MON2b_8]
K_U15 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [MON2b1] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work MON2b_1 MON2b_2 MON2b_3 MON2b_4 MON2b_5 MON2b_6 MON2b_7 MON2b_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)