Time and space construction in film 1 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Time and space construction in film 1
Module code: W8-RE-S1-CPN1a
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
„W filmie, w przeciwieństwie do innych sztuk […] nie dominuje ani czasowość ani przestrzenność. Jest on czasoprzestrzenny, przy czym czasoprzestrzenności tej nie należy rozkładać w procesie analizy. Zjawiska, do których można odnieść kategorię czasu i przestrzeni, nie występują obok siebie czy w jakimś następstwie, lecz przenikają się tak dalece, że ich rozłączne traktowanie byłoby niesłuszne”. Powyższe słowa Alicji Helman, patronują rozważaniom prowadzonym w module „Konstrukcjie czasu i przestrzeni w filmie”. Oczywiście na poziomie rudymentów, pozwalamy sobie na chwilową rozłączność, omawiając kategorię czasu i przestrzeni osobno – jednak zawsze, odnosimy wnioski do całości, do filmowej czasoprzestrzeni. Ośrodkiem kursu są rozważania teoretyczne, zderzane za każdym razem z wybranymi dziełami sztuki filmowej. W pierwszym semestrze omawiamy przestrzeń ekranową i diegetyczną. Węzłami, wokół których skupia się uwaga prowadzących zajęcia i studentów są: wnętrze, rozumiane także, jako wnętrze myślowe / Bachtinowska idea połączenia jednostki ze światem, jako widnokrąg i otoczenie /, przestrzeń industrialna, rozumiana, jako połączenie wnętrza i zewnętrza, miasto, oraz natura. Semestr drugi przeznaczony jest na omówienie kategorii czasu filmowego. Rozważamy, idąc za teoretykiem kina Jan Mukarovskym, trzy rodzaje czasu: ekranowy, zdarzeń fabularnych oraz postrzegającego podmiotu / widza /. Szczególnie ta trzecia kategoria, będąca jak dotąd traktowana po macoszemu przez twórców, wydaje się interesująca i płodna formalnie dla przyszłych reżyserów. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w drugiej połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student posiada elementarną filozoficzną i filmoznawczą wiedzę o czasoprzestrzeni. [CPN1a_1]
K_W03 [4/5] K_K07 [4/5]
Student potrafi zanalizować kategorię filmowej przestrzeni. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i scenograficzne, mające wpływ na organizację przestrzeni w filmie. [CPN1a_2]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
Student potrafi zanalizować kategorię filmowego czasu. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i montażowe, mające wpływ na organizację czasu w filmie. [CPN1a_3]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN1a_4]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN1a_5]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN1a_6]
K_U01 [5/5] K_K01 [5/5] K_K09 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [CPN1a1] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work CPN1a_1 CPN1a_2 CPN1a_3 CPN1a_4 CPN1a_5 CPN1a_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)