History of Art 2 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: History of Art 2
Module code: W8-RE-S1-HS2
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Celem realizacji modułu jest wprowadzenie studentów w możliwie szeroko pojęty świat sztuki. Konieczne jest rozbudzenie plastycznej wrażliwości, poczucia piękna, proporcji i harmonii, czyli najbardziej wzniosłych kryteriów prawdziwej sztuki. Studenci pierwszego roku potrzebują pomocy w pokonywaniu trudności, jakie napotykają w kontakcie ze sztuką. Dzieła sztuki onieśmielają swoją artystyczną i techniczna biegłością, stawiają poznawczy opór gęstą materią wielopoziomowych treści. Pokonanie tych barier jest warunkiem otwarcia się na artystyczne doznania, osiągniecie estetycznych i intelektualnych satysfakcji, a przede wszystkim odkrycia prawideł i mechanizmów, według których sztuka może być dla przyszłych twórców filmów inspirującym źródłem i wsparciem w podejmowaniu artystycznych decyzji. W odróżnieniu od naukowego podejścia historyka sztuki studenci reżyserii muszą otworzyć się na osobiste relacje z dziełem, odrzucić stereotypy i umieć się cieszyć estetycznym przeżyciem. W epoce kultury obrazkowej kino artystyczne musi wyróżniać się formą i jako sztuka docierająca do szerokiego odbiorcy wziąć na siebie obowiązek kształtowania poczucia estetyki i piękna.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student rozumie i docenia rolę twórczości artystycznej w cywilizacyjnym rozwoju ludzkości. [HS_1]
K_W01 [5/5]
Student ma ogólną wiedzę z historii sztuki - potrafi rozpoznać i określić podstawowe style i kierunki w sztuce [HS_2]
K_W01 [5/5]
Student zna najbardziej znaczące dzieła (przede wszystkim malarstwa), potrafi omówić ich treść i znaczenie oraz określić styl i epokę [HS_3]
K_W01 [3/5]
Student zna i rozumie zasady kompozycji, proporcji, zasady stosowania palety barwnej, napięć walorowych oraz rolę, jaką spełniają w ostatecznej formie dzieła. [HS_4]
K_W01 [3/5] K_W08 [3/5]
Student dostrzega i potrafi skorzystać z inspirujące roli malarstwa w rozwijaniu wyobraźni i umie czerpać z tych doświadczeń w pracach scenopisarskich, reżyserskich i montażowych [HS_5]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5]
Student ma wypracowaną umiejętność stałego sięgania do światowych zbiorów sztuki (googleartproject.com) jako źródła pomocnego w rozstrzyganiu swoich artystycznych dylematów [HS_6]
K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [HS1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
exam HS_1 HS_2 HS_3 HS_4 HS_5 HS_6
practical classes [HS2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam HS_1 HS_2 HS_3 HS_4 HS_5 HS_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)