Television drama directing 2
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Television drama directing 2 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-STV2 |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Moduły są nauką rzemiosła reżyserii od podstaw do pierwszych samodzielnych realizacji.
Nauka obejmuje zakres pracy reżysera filmowego i teatru TV. Wprowadzenie teoretyczne służy przybliżeniu studentów do fachowej terminologii (w zakresie konstrukcji i struktury scenariuszowej w przełożeniu na realizację filmowo - telewizyjną) i mentalności reżysera wobec zadań inscenizacyjnych w
późniejszej praktyce. Realizacja modułów służy również wprowadzeniu studenta do
zasad inscenizacji, opracowania konfliktu dramaturgicznego, perspektywy i subiektywizacji odbioru, tworzenia pointy i metafory. W pracy przygotowania
do samodzielnego funkcjonowania w przyszłym zawodzie student zdobywa umiejętności komunikacji treści fabularnej z widzem i wpływu emocjonalnego
na odbiorcę.
W trakcie późniejszych ćwiczeń (tzw. warsztatów) student poznaje możliwości pracy nad postacią filmową i teatralną, pracy z aktorem, pracy z tekstem
(scenariusza TV, scenariusza filmowego oraz literackich form teatralnych). Takoż budowy sceny, sekwencji, aktów. W trakcie praktycznych
samodzielnych realizacji studenta pod nadzorem prowadzącego następuje proces przybliżenia różnych technik opowiadania oraz rozumienia
funkcjonowania gatunków, estetyk w odniesieniu do treści merytorycznej opowiadania filmowego i teatralnego, jak również zadań reżyserskich w
codziennej praktyce zawodowej.
Wszystkie etapy pracy zawierają część teoretyczną w bezpośrednim przełożeniu na praktyczną realizację poszczególnych zadań – każde zadanie
praktyczne jest poprzedzone wstępem teoretycznym (wykładem lub analizą). Każdy semestr zakończony finalnym ćwiczeniem praktycznym
realizowanym pod nadzorem prowadzącego, dodatkowo studenci pracują indywidualnie (opis poniżej) oraz mają możliwość odbywania praktyki
zawodowej w profesjonalnych realizacjach prowadzącego (jak np. spektakl teatru TV „Moralność Pan Dulskiej”, czy film „Chrzest”) |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna podstawy dramaturgii w zakresie pracy z tekstem teatralnym i filmowym. Potrafi samodzielnie zaadaptować
oryginalny tekst teatralny i filmowy. [STV2_1] |
K_W04 [5/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą dramaturgii i inscenizacji, formy teatru TV, pracy aktora na planie teatru TV,
współpracy z operatorem obrazu, a także poznaje technologię realizacji telewizyjnej w studio oraz na planie zdjęciowym w
plenerze. [STV2_2] |
K_W08 [5/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej , pozwalające na rozeznanie w gatunkach teatralnych i filmowych.
Rozumie też metody współczesnego podejścia do tekstów klasycznych oraz zapoznaje się z nowoczesną dramaturgią i
nowoczesnymi sposobami inscenizacji. [STV2_3] |
K_W04 [4/5] |
Student potrafi zrealizować zaadaptowany, krótki scenariusz jednej wybranej i rozbudowanej sceny. Inscenizuje we
współpracy z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Uczy się technik pracy z ekipą,
kierowania zespołem, a także ekonomii czasu oraz optymalizacji wykorzystania środków produkcyjnych w celach
inscenizacyjnych. Poznaje rytm pracy na planie teatru TV i filmowym. [STV2_4] |
K_W04 [5/5] |
Student zna podstawy montażu i udźwiękowienia zarejestrowanego obrazu. Potrafi samodzielnie nadzorować postprodukcję
etiudy fabularnej i poznaje technologię oraz terminologię postprodukcyjną. [STV2_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [STV2_6] |
K_U01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [STV2-1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
exam |
STV2_1 |
practical classes [STV2-2] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
STV2_1 |
workshop [STV2-3] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Production exercise – workshop [e02] Creation/production – creative workshop [e03] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
STV2_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |