Narrative strategies in film 2
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Narrative strategies in film 2 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-CPN2b |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem kursu jest konfrontacja teorii dotyczącej filmowej narracji z praktyką reżysera filmowego. Ośrodkiem modułu są zajęcia analizujące strategie
narracyjne w kinie gatunków: w filmach noir, kryminalnych, gangsterskich, horrorach, filmach drogi, oraz thrillerach politycznych.
Ćwiczenia składają się z trzech części – rozważań teoretycznych, projekcji filmowych oraz realizacji mini scenki, odnoszącej się do omawianego
zagadnienia. Idąc za wyzwaniami współczesności, obok pojedynczego dzieła filmowego, studiujemy również narrację w „zamkniętym” serialu
telewizyjnym. Szukając związków i zależności między tradycyjnie pojmowanym językiem filmu a językiem serialu, przyglądamy się strategiom narracyjnym w wielowątkowych, swobodnie igrających z czasem i przestrzenią, zmutowanych gatunkowo opowieściach telewizyjnych
/ połączenie kina noir z dokumentem, kina kostiumowego z fantasy itp. /.
Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej,
autorstwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności odnajdywania w filmach struktur i założeń
narracyjnych. Kontekstem dla naszych rozważań jest refleksja na temat wzajemnego przenikania się strategii narracyjnych we współczesnej literaturze
popularnej, komiksie, sztuce ulicy, happeningu i filmie.
Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących pod koniec XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ
na dorobek kina współczesnego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę o strategiach filmowej narracji. Potrafi wykorzystać ją we własnej twórczości. [CPN2b_1] |
K_W05 [5/5] |
Student odnajduję pokrewieństwo między literackimi, plastycznymi i filmowymi strategiami narracji. [CPN2b_2] |
K_W01 [4/5] |
Student potrafi zrealizować projekt krótkiej etiudy w poetyce kina gatunków. [CPN2b_3] |
K_U06 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je
zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN2b_4] |
K_W02 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN2b_5] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN2b_6] |
K_U01 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [CPN2b-1] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
CPN2b_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |