Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej Field of study: German Studies
Programme code: W1-S2FG19.2025

Module name: Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej
Module code: W1-FGS2-DJNSP
Programme code: W1-S2FG19.2025
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: German
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej - moduł wyrównawczy, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wykazuje gotowość do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym adekwatnie dla okresu szkoły podstawowej; [D1.K02] [K01]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS03 [2/5]
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole podstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02]
FG_K03 [4/5] KN.2023_KS03 [3/5]
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03]
FG_K03 [3/5] KN.2023_KS02 [2/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi związanymi z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U01] [U01]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U03 [2/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D2.U02] [U02]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U04 [3/5]
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej z innymi treściami nauczania; [D1.U03] [U03]
FG_U01 [4/5] FG_U02 [3/5] KN.2023_U07 [2/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły podstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U04]
FG_U04 [3/5] FG_U05 [3/5] KN.2023_U07 [4/5]
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły podstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U05]
FG_U01 [3/5] FG_U09 [3/5] KN.2023_U13 [2/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U06]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U11 [4/5]
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły podstawowej ; [D1.U10] [U07]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U10 [3/5]
zna i rozumie zna i rozumie miejsce danego przedmiotu – języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [D1.W1] [W01]
FG_W01 [2/5] FG_W10 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie podstawę programową nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, przedmiot – język niemiecki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka niemieckiego [D1.W2] [W02]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W08 [4/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; [D1.W3] [W03]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W08 [4/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W4] [W04]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W03 [4/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły podstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W6] [W05]
FG_W10 [3/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, adekwatnie dla nauczania języka niemieckiego uczniów na etapie szkoły podstawowej; [D1.W10] [W06]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W07]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów szkoły podstawowej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W08]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [W1-FGS2-DJNSP-C] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Screen presentation [c07] 
course work K02 K03 U01 U02 U04 U06 U07 W01 W02 W05 W07
lecture [W1-FGS2-DJNSP-W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
exam K01 U03 U05 W03 W04 W06 W08
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)