Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej
Field of study: German Studies
Programme code: W1-S2FG19.2025

Module name: | Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej |
---|---|
Module code: | W1-FGS2-DJNSP |
Programme code: | W1-S2FG19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | German |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej - moduł wyrównawczy, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
wykazuje gotowość do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym adekwatnie dla okresu szkoły podstawowej; [D1.K02] [K01] |
FG_K02 [4/5] |
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole podstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02] |
FG_K03 [4/5] |
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03] |
FG_K03 [3/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi związanymi z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U01] [U01] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D2.U02] [U02] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej z innymi treściami nauczania; [D1.U03] [U03] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły podstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U04] |
FG_U04 [3/5] |
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły podstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U05] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U06] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły podstawowej ; [D1.U10] [U07] |
FG_U01 [3/5] |
zna i rozumie zna i rozumie miejsce danego przedmiotu – języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [D1.W1] [W01] |
FG_W01 [2/5] |
zna i rozumie podstawę programową nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, przedmiot – język niemiecki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka niemieckiego [D1.W2] [W02] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; [D1.W3] [W03] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W4] [W04] |
FG_W07 [2/5] |
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły podstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W6] [W05] |
FG_W10 [3/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, adekwatnie dla nauczania języka niemieckiego uczniów na etapie szkoły podstawowej; [D1.W10] [W06] |
FG_W07 [2/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W07] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów szkoły podstawowej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W08] |
FG_W10 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [W1-FGS2-DJNSP-C] | 30 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – flipped classroom [b09] Screen presentation [c07] |
course work |
K02 |
lecture [W1-FGS2-DJNSP-W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] |
exam |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |