Filmowe strategie narracyjne 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Filmowe strategie narracyjne 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-CPN1b |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest konfrontacja teorii dotyczącej filmowej narracji z praktyką reżysera filmowego. Ośrodkiem modułu są zajęcia analizujące strategie
narracyjne w kinie gatunków: w filmach noir, kryminalnych, gangsterskich, horrorach, filmach drogi, oraz thrillerach politycznych.
Ćwiczenia składają się z trzech części – rozważań teoretycznych, projekcji filmowych oraz realizacji mini scenki, odnoszącej się do omawianego
zagadnienia. Idąc za wyzwaniami współczesności, obok pojedynczego dzieła filmowego, studiujemy również narrację w „zamkniętym” serialu
telewizyjnym. Szukając związków i zależności między tradycyjnie pojmowanym językiem filmu a językiem serialu, przyglądamy się strategiom narracyjnym w wielowątkowych, swobodnie igrających z czasem i przestrzenią, zmutowanych gatunkowo opowieściach telewizyjnych / połączenie kina noir z dokumentem, kina kostiumowego z fantasy itp. /.
Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej,
autorstwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności odnajdywania w filmach struktur i założeń
narracyjnych. Kontekstem dla naszych rozważań jest refleksja na temat wzajemnego przenikania się strategii narracyjnych we współczesnej literaturze
popularnej, komiksie, sztuce ulicy, happeningu i filmie.
Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących pod koniec XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ
na dorobek kina współczesnego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę o strategiach filmowej narracji. Potrafi wykorzystać ją we własnej twórczości. [CPN1b_1] |
K_W05 [5/5] |
Student odnajduję pokrewieństwo między literackimi, plastycznymi i filmowymi strategiami narracji. [CPN1b_2] |
K_W01 [4/5] |
Student potrafi zrealizować projekt krótkiej etiudy w poetyce kina gatunków. [CPN1b_3] |
K_U06 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je
zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN1b_4] |
K_W02 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN1b_5] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN1b_6] |
K_U01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [CPN1-1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
CPN1b_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |