Sound design in film and telelvision
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Sound design in film and telelvision |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-DZW |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest:
- uruchomienie procesów intelektualnych, percepcyjnych oraz twórczych, prowadzących do myślenia kategoriami znaczeń dźwięku w filmie i zawartych
w formie audiowizualnej jako takiej, do pobudzania i wzmagania „myślenia dźwiękiem”, nie zaś wyłącznie kategoriami znaczeń wizualnych
- pobudzenie oraz rozwijanie w pełni audiowizualnej wrażliwości i świadomości studenta w ocenie audiowizualnej dzieła filmowego jako spójnej całości
- przekazanie wiedzy niezbędnej dla prawidłowej oceny zjawisk audiowizualnych filmowego dzieła sztuki, ze szczególnym podkreśleniem znaczenia, roli i
funkcji elementów warstwy dźwiękowej
- uruchomienie instrumentów percepcyjnych i mechanizmów intelektualnych niezbędnych dla analitycznego i syntetycznego sposobu rozumienia
struktury utworu telewizyjnego oraz filmowego ze szczególnym uwypukleniem znaczenia poszczególnych elementów struktury warstwy dźwięku
- przygotowanie do współpracy z reżyserem i operatorem dźwięku w zakresie umiejętności artykułowania zapotrzebowań utworu audiowizualnego w
obszarze dźwięku - przekazanie wiedzy niezbędnej dla zrozumienia wszelkich – technologicznych oraz estetycznych - aspektów związanych z realizacją, funkcjami, rolą i
znaczeniem dźwięku na każdym etapie realizacji dzieła filmowego |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu akustyki: fala akustyczna, dynamika dźwięku, barwa dźwięku, widmo dźwięku. Pojęcia częstotliwości, widma i amplitudy. [DZW_01] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu foniatrii: dźwięki mowy. Emisja, artykulacja, dykcja. Specyfika brzmieniowa języków słowiańskich [DZW_02] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę w zakresie obejmującego sposób działania, typy i rodzaje mikrofonów oraz technologii zapisu sygnału fonicznego na planie zdjęć [DZW_03] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć oraz czynników niezbędnych dla prawidłowej realizacji nagrań [DZW_04] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę związaną z postprodukcją dźwięku; z procesem udźwiękowienia jako kompozycji warstwy dźwięku formy audiowizualnej w konwencji telewizyjnej i filmowej z uwzględnieniem roli słowa, efektów dźwiękowych oraz funkcji muzyki [DZW_05] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę dotyczącą sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć w funkcji dążenia do realizacji określonego, założonego celu estetycznego [DZW_06] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę niezbędną dla odróżnienia procesu rejestracji od procesu twórczej realizacji dźwięku na planie zdjęć filmu [DZW_07] |
K_W08 [5/5] |
Posiada umiejętność dokonania samodzielnej oceny prawidłowości realizacji dźwięku na planie zdjęć poprzez analizę na poziomie technicznym oraz estetycznym [DZW_08] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dokonać analizy dzieła audiowizualnego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i roli elementów warstwy dźwiękowej tego dzieła [DZW_09] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi dokonać analizy zapotrzebowań w dźwiękowe środki wyrazu realizowanych przez siebie zadań audiowizualnych [DZW_10] |
K_U03 [4/5] |
Potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, dokonać realizacji dźwięku na planie zdjęć [DZW_11] |
K_U02 [4/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z nawiązywaniem kontaktów, budowaniem relacji międzyludzkich niezbędnych dla prawidłowego i efektywnego realizowania założeń realizacji utworu audiowizualnego, z uwzględnieniem znaczenia warstwy dźwięku [DZW_12] |
K_K02 [4/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb dzieła audiowizualnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie i TV, na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji, realizacji zdjęć i postprodukcji [DZW_13] |
K_K03 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [DZW-1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
DZW_01 |
practical classes [DZW-2] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
DZW_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |