Documentary scripts 3 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Documentary scripts 3
Module code: W8-RE-S1-SCE3b
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia scenariopisarskie z filmu dokumentalnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa. Celem kursu scenariuszy dokumentalnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30 min). Studenci uczą się kreatywnego zastosowania zasad budowy opowiadania dokumentalnego od ekspozycji, przez temat, tzw. mostek, intrygę i bohatera do punktu widzenia i detalu. Uczą się operowania elementami struktury opowiadania w filmie dokumentalnym od ujęcia, przez scenę, sekwencję, akt do tzw. wydarzeń inicjujących, punktu ataku i tła. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu dokumentalnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o długości 30 minut.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy dokumentalnej. Zna specyfikę opowiadania w filmie dokumentalnym. [SCE3b_1]
K_W06 [5/5] K_U01 [5/5] K_U13 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną wizję swego filmu. Posiada rozwiniętą umiejętność dokumentowania, analizowania, Interpretowania i oceniania rzeczywistości pod katem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym . [SCE3b_2]
K_U01 [5/5] K_U12 [5/5]
Student zna różne metody pracy z niefikcyjnym – indywidualnym bądź zbiorowym – bohaterem filmu dokumentalnego, będącym zarazem nieprofesjonalnym wykonawcą. Potrafi uwzględnić specyfikę niefikcyjnego bohatera w scenariuszu [SCE3b_3]
K_U13 [4/5] K_U14 [4/5] K_K03 [4/5] K_K04 [4/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego podejścia w pracy w przygotowaniach i na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do realizowanego tekstu. [SCE3b_4]
K_W06 [4/5] K_U03 [4/5] K_U15 [4/5] K_K03 [4/5] K_K06 [4/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie i nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [SCE3b_5]
K_U01 [5/5] K_K09 [5/5]
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologii filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE3b_6]
K_W09 [4/5] K_K08 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie dokumentalnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE3b_7]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_K09 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [SCE3b1] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Production exercise – workshop [e02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work SCE3b_1 SCE3b_2 SCE3b_3 SCE3b_4 SCE3b_5 SCE3b_6 SCE3b_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)