Documentary scripts 3
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Documentary scripts 3 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-SCE3b |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Zajęcia scenariopisarskie z filmu dokumentalnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania
scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma
swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu
najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się
dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego
filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym
uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu.
Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy
film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są
w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących
nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa.
Celem kursu scenariuszy dokumentalnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów
(30 min). Studenci uczą się kreatywnego zastosowania zasad budowy opowiadania dokumentalnego od ekspozycji, przez temat, tzw. mostek, intrygę i
bohatera do punktu widzenia i detalu. Uczą się operowania elementami struktury opowiadania w filmie dokumentalnym od ujęcia, przez scenę,
sekwencję, akt do tzw. wydarzeń inicjujących, punktu ataku i tła. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych
modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze
studentów krótkiego filmu dokumentalnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego
scenariusza o długości 30 minut. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy dokumentalnej. Zna
specyfikę opowiadania w filmie dokumentalnym. [SCE3b_1] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi stworzyć spójną wizję swego filmu. Posiada rozwiniętą umiejętność dokumentowania, analizowania,
Interpretowania i oceniania rzeczywistości pod katem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym . [SCE3b_2] |
K_U01 [5/5] |
Student zna różne metody pracy z niefikcyjnym – indywidualnym bądź zbiorowym – bohaterem filmu dokumentalnego, będącym
zarazem nieprofesjonalnym wykonawcą. Potrafi uwzględnić specyfikę niefikcyjnego bohatera w scenariuszu [SCE3b_3] |
K_U13 [4/5] |
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego
podejścia w pracy w przygotowaniach i na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do
realizowanego tekstu. [SCE3b_4] |
K_W06 [4/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie i
nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [SCE3b_5] |
K_U01 [5/5] |
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologii filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE3b_6] |
K_W09 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie dokumentalnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE3b_7] |
K_U01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
workshop [SCE3b1] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Production exercise – workshop [e02] Creation/production – creative workshop [e03] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
SCE3b_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |