Writing feature film scripts 1
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Writing feature film scripts 1 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-SCE1a |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Zajęcia scenariopisarskie syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i
dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy.
Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych
modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten
kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych
w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad
sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki,
sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny. Film ten następnie jest
realizowany pod opieką wykładowcy. Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru,
obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach
dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa.
Celem kursu scenariuszy fabularnych 1 i 2 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30
min). Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda.
Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze
studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o
długości 30 minut. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy
fabularnej. [SCE1a_1] |
K_W04 [4/5] |
Student jest w stanie stworzyć spójną wizję dramaturgiczną przyszłego filmu. [SCE1a_2] |
K_W08 [4/5] |
Student zna i rozumie formy narracji filmowej. Rozpoznaje jej historyczną ewolucję. [SCE1a_3] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi twórczo zanalizować film pod względem zastosowanej w nim dramaturgii. [SCE1a_4] |
K_W05 [4/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z napisanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie,
wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [SCE1a_5] |
K_U01 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej
elementów rzemiosła scenariuszowego i myślenia reżyserskiego uwarunkowanego dramaturgią. [SCE1a_6] |
K_W05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [SCE1a1] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
SCE1a_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |