Writing feature film scripts 3 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Writing feature film scripts 3
Module code: W8-RE-S1-SCE3a
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia scenariopisarskie z filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa. Celem kursu scenariuszy fabularnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30 min). Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o długości 30 minut.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej. Zna specyfikę filmowego dialogu. [SCE3a_1]
K_W04 [5/5] K_U01 [5/5] K_U06 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie na podstawie napisanego samodzielne scenariusza wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [SCE3a_2]
K_W08 [4/5] K_U01 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna różne metody pracy pracy z aktorem na napisanym przez siebie tekście. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w krótkometrażowym filmie fabularnym. [SCE3a_3]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_U08 [4/5] K_K06 [4/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego podejścia w pracy nad próbą z aktorami czy już na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do realizowanego tekstu. [SCE3a_4]
K_W05 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_K03 [4/5] K_K06 [4/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie i nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [SCE3a_5]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_K04 [5/5]
Student zna teorię dramaturgii. Wykorzystując zdobytą wiedzę opisze pierwszą wersję scenariusza dłuższego filmu fabularnego (minimum 30 minut). [SCE3a_6]
K_W05 [4/5] K_W11 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologii filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE3a_7]
K_W09 [4/5] K_U10 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudnie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE3a_8]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_K09 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [SCE3a1] 15 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Production exercise – workshop [e02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work SCE3a_1 SCE3a_2 SCE3a_3 SCE3a_4 SCE3a_5 SCE3a_6 SCE3a_7 SCE3a_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)