Dramaturgy and screenwriting 2 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Dramaturgy and screenwriting 2
Module code: W8-RE-S1-DS2
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia z dramaturgii i scenariusza filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki, ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poznaniu różnic pomiędzy redagowaniem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod kątem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Jak też napisaniu scenariusza do krótkiego filmu dokumentalnego. Semestr trzeci i czwarty, w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego scenariusze fabularne i/lub scenariusze dokumentalne, rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty obejmuje dalsze moduły scenariuszy fabularnych i/lub dokumentalnych, kończących kurs licencjacki, które sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny/dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy. Celem kursu dramaturgii i scenopisarstwa 1 i 2 jest nauka podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymiennośc teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student poznaje podstawy scenariopisarstwa. Potrafi potrafi napisać oryginalny scenariusz sceny, sekwencji filmowej. Potrafi posługiwać się tzw. drabinką (story break down) , napisać synopsis i treatment do filmu. Poznaje różnice pomiędzy zapisem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_1]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5] K_U06 [3/5]
Student zna elementarną terminologię dotyczącą pisania scenariusza. Zna zastosowanie podstawowych pojęć dramaturgicznych i modeli scenariuszowych ze szczególnym uwzględnieniem modeli: Syda Fielda „Paradygmat struktury”, Franka Daniella „Rozwój scenariusza w sekwencjach”, Christophera Voglera „Podróż autora”. [DS2_2]
K_W04 [3/5] K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego oraz narracji filmu dokumentalnego. [DS2_3]
K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_U02 [3/5]
Student potrafi napisać scenę i sekwencję filmową. Potrafi zredagować synopsis i treatment przyszłego filmu. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_4]
K_W05 [4/5] K_U06 [4/5] K_U07 [4/5] K_K09 [4/5]
Student potrafi samodzielnie dokonać szczegółowej analizy dramaturgicznej filmu fabularnego i dokumentalnego. [DS2_5]
K_W05 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w napisanych przez siebie scenach i sekwencjach elementów rzemiosła scenarzysty i reżysera filmowego. [DS2_6]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [DS2-1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
exam DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
practical classes [DS2-2] 10 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
workshop [DS2-3] 10 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Production exercise – workshop [e02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)