Cinematography-documentary
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Cinematography-documentary |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-OPEb |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Student zdobywa dalsze informacje z zakresu sztuki operatorskiej. Tym razem w zakresie specyfiki realizacji dokumentalnej.
W ramach zajęć dydaktycznych pozyska szerszą wiedzę w następujących zakresach: obsługi sprzętu, specyfiki materiału, technologii pracy operatora
filmowego i telewizyjnego. Student zrozumie i nauczy się wykorzystywać rozwój technologiczny dotyczący aparatury filmowej. Umiejętność ta stanie się
podstawą do zdobycia i kształtowania pogłębionej wiedzy z zakresy krytyki artystycznej, estetyki oraz formalnej oceny dzieła sztuki filmowej. W trakcie
zajęć kursant zapoznany zostanie z informacjami dotyczącymi ogólnej i szczegółowej organizacji pracy na planie filmowym, tj. obowiązków i funkcji oraz
kompetencji poszczególnych członków ekipy.
Prowadzący przekażą także informacje dotyczące teorii warsztatu operatorskiego w dziedzinie filmu dokumentalnego. Wiedza taka przełoży się na sprawność i jakość techniczną oraz artystyczną pracy zespołu realizatorskiego filmu.
Wykładowca przekaże dodatkowo własne doświadczenia dotyczące aspektu marketingowego związanego z produkcją filmową i promocją filmu.
Zaliczenie przedmiotowe ma sprawdzić umiejętność komunikowania się z pionem operatorskim produkcji filmowej w obrębie małego zespołu
realizatorskiego oraz dojrzałość twórczą i wrażliwość studenta. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie sprzętu, materiałów, techniki i technologii stosowanych w sztuce
operatorskiej w dziedzinie filmu dokumentalnego [OPEb_1] |
K_W08 [5/5] |
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie procesu kreowania, kształtowania, rejestracji i obróbki obrazu
filmowego [OPEb_2] |
K_W06 [4/5] |
Student rozumie różnice i potrafi określić zasady kierujące estetyką analogowych i cyfrowych przekazów filmowych [OPEb_3] |
K_W09 [5/5] |
Student zdobywa podstawowe umiejętności związane z projektowaniem i wykonaniem obrazu w poszczególnych
etapach produkcji filmu dokumentalnego [OPEb_4] |
K_U15 [4/5] |
Student zna zasady dotyczące ogólnej organizacji pracy na planie filmowym, rozróżnia kompetencje poszczególnych
członków ekipy filmowej, wykazując przy tym zdolność do komunikowania się z nimi [OPEb_5] |
K_W07 [4/5] |
Student zna strukturę grupy pionu operatorskiego i zakres czynności osób wchodzących w jej skład [OPEb_6] |
K_W07 [4/5] |
Student jest przygotowany do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności w ramach przyszłej współpracy
z pionem operatorskim w zakresie realizacji filmu dokumentalnego [OPEb_7] |
K_U16 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [OPEb1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
OPEb_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |