Sound post-production workshop Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: Sound post-production workshop
Module code: W8-RE-S2-WPD
Programme code: W8-S2RE19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z całym procesem szeroko pojętej postprodukcji dźwięku, na którą składa się szereg różnych działań artystycznych, technicznych, organizacyjnych i finansowych, jak reżyseria dźwięku, montaż dźwięku, zgranie dźwięku i szereg innych. Student pozna istotę etapu postprodukcji dźwięku jako etapu technologicznie zaawansowanego, dynamicznie się zmieniającego i stanowiącego nierozerwalnie integralną część całego procesu produkcji, od developmentu, poprzez preprodukcję, zdjęcia i postprodukcje. Studenci poznają w sensie praktycznym techniki stosowane w masteringu dźwięku (korekcja graficzna dźwięku, kompresja, normalizacja). Przedstawione zostaną zagadnienia związane z technicznymi parametrami ścieżek dźwiękowych, postsynchronem efektów dźwiękowych (sound i fx) workflow, estetyką odbioru audio, sound design, kreacją przestrzeni, atmosfer aż po finalne zgranie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna terminologię oraz wszelkie działania związane z postprodukcją dźwięku [WPD_1]
K_W06 [5/5] K_W07 [5/5] K_W12 [5/5]
Student posiada wiedzę z zakresu planowania etapów postprodukcji dźwięku w zależności od rodzaju filmowego [WPD_2]
K_W06 [5/5] K_W07 [5/5] K_W12 [5/5]
Student potrafi samodzielnie ocenić jakie działania i jakie usługi będą konieczne do przeprowadzenia prawidłowo etapu postprodukcji dźwięku [WPD_3]
K_W06 [5/5] K_W07 [5/5] K_W12 [5/5]
Student posiada wiedzę związaną z postprodukcją dźwięku; z procesem udźwiękowienia jako kompozycji warstwy dźwięku formy audiowizualnej w konwencji telewizyjnej i filmowej z uwzględnieniem roli słowa, efektów dźwiękowych oraz funkcji muzyki [WPD_4]
K_W06 [5/5] K_W07 [5/5] K_W12 [5/5]
Student potrafi dokonać analizy dzieła audiowizualnego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i roli elementów warstwy dźwiękowej tego dzieła [WPD_5]
K_U04 [5/5] K_U08 [5/5]
Student potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, wykonywać zadania i czynności związane z technikami stosowanymi w masteringu dźwięku. [WPD_6]
K_U03 [5/5] K_U08 [5/5] K_U09 [5/5] K_U14 [5/5]
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb dzieła audiowizualnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie i TV, na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji, realizacji zdjęć i postprodukcji [WPD_7]
K_K02 [5/5] K_K07 [5/5] K_K08 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [WPD] 90 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam WPD_1 WPD_2 WPD_3 WPD_4 WPD_5 WPD_6 WPD_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)