Sound post-production workshop
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Sound post-production workshop |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-WPD |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z całym procesem szeroko pojętej postprodukcji dźwięku, na którą składa się szereg różnych działań
artystycznych, technicznych, organizacyjnych i finansowych, jak reżyseria dźwięku, montaż dźwięku, zgranie dźwięku i szereg innych.
Student pozna istotę etapu postprodukcji dźwięku jako etapu technologicznie zaawansowanego, dynamicznie się zmieniającego i stanowiącego
nierozerwalnie integralną część całego procesu produkcji, od developmentu, poprzez preprodukcję, zdjęcia i postprodukcje.
Studenci poznają w sensie praktycznym techniki stosowane w masteringu dźwięku (korekcja graficzna dźwięku, kompresja, normalizacja).
Przedstawione zostaną zagadnienia związane z technicznymi parametrami ścieżek dźwiękowych, postsynchronem efektów dźwiękowych (sound i fx)
workflow, estetyką odbioru audio, sound design, kreacją przestrzeni, atmosfer aż po finalne zgranie. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna terminologię oraz wszelkie działania związane z postprodukcją dźwięku [WPD_1] |
K_W06 [5/5] |
Student posiada wiedzę z zakresu planowania etapów postprodukcji dźwięku w zależności od rodzaju filmowego [WPD_2] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie ocenić jakie działania i jakie usługi będą konieczne do przeprowadzenia prawidłowo etapu postprodukcji dźwięku [WPD_3] |
K_W06 [5/5] |
Student posiada wiedzę związaną z postprodukcją dźwięku; z procesem udźwiękowienia jako kompozycji warstwy dźwięku formy audiowizualnej w konwencji telewizyjnej i filmowej z uwzględnieniem roli słowa, efektów dźwiękowych oraz funkcji muzyki [WPD_4] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi dokonać analizy dzieła audiowizualnego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i roli elementów warstwy dźwiękowej tego dzieła [WPD_5] |
K_U04 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, wykonywać zadania i czynności związane z technikami stosowanymi w masteringu dźwięku. [WPD_6] |
K_U03 [5/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb dzieła audiowizualnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie i TV, na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji, realizacji zdjęć i postprodukcji [WPD_7] |
K_K02 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WPD] | 90 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
WPD_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |