Workshop of the second director and plan manager
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Workshop of the second director and plan manager |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-WDR |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem kursu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie funkcji drugiego reżysera i kierownika planu na profesjonalnym
planie filmowym. Ośrodkiem realizacji modułu są zajęcia określające i porządkujące obowiązki podlegające zwyczajowo drugiemu reżyserowi i
kierownikowi planu.
Na poziomie przygotowania do filmu są to: realizacja zdjęć próbnych, casting ze szczególnym uwzględnieniem wyboru statystów, dokumentacje
scenograficzne / plenery i wnętrza /, organizacja prób charakteryzatorskich i kostiumowych, uzgodnienia kaskaderskie, pirotechniczne, oraz wybór
zwierząt i pojazdów grających. Na poziomie zdjęć są to: samodzielne kreowanie drugiego i trzeciego planu, ze szczególnym uwzględnieniem
przemieszczania się grup statystów, ruch pojazdów, poruszanie się zwierząt, organizacja pirotechniki / strzały, wybuchy /, oraz koordynacja styku
reżysersko-organizacyjnego / reżyser- kierownik planu /. Etap postprodukcji wymaga od drugiego reżysera ogólnej wiedzy dotyczącej techniki i
technologii montażu obrazu i dźwięku, w tym: znajomości nośników, formatów i rodzajów plików, na których realizowane były zdjęcia i które będą
poddawane obróbce, rozeznania w systemach udźwiękawiania i kodowania dźwięku, oraz umiejętności organizowania i koordynacji aktorskich
postsynchronów.
Horyzontem zajęć są rozważania dotyczące inscenizacji dużych, skomplikowanych scen filmowych – wielopłaszczyznowych, długich, z wielką ilością
statystów i pojazdów, z rozbudowaną częścią pirotechniczną bądź kaskaderską. Punktem odniesienia dla naszych spotkań są sceny wybrane z
najbardziej efektownych, prezentujących najwyższy warsztatowy poziom filmów mistrzów kina gatunkowego / batalistyka, pościgi, duże sceny uliczne. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna miejsce i obowiązki drugiego reżysera i kierownika planu w grupie twórców filmu K [WDR_1] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zdjęcia próbne z aktorami i statystami. [WDR_2] |
K_W01 [5/5] |
Student jest w stanie wspomóc reżysera w przygotowaniach do filmu, a szczególnie w pracach scenograficznych,
kostiumograficznych i charakteryzatorskich. Potrafi skoordynować próby pirotechniczne i kaskaderskie. [WDR_3] |
K_W06 [4/5] |
Student potrafi samodzielnie inscenizować drugi i trzeci plan. Jest w stanie kierować dużymi grupami ludzkimi, sterować ruchem pojazdów i zwierząt. Potrafi współpracować z wynajętymi specjalistami / grupy rekonstrukcyjne, treserzy zwierząt / [WDR_4] |
K_U06 [4/5] |
Student zna technikę i technologię filmową w sposób umożliwiający wspomaganie pionu reżyserskiego i produkcyjnego w postprodukcji / montaż obrazu, obróbka obrazu, montaż dźwięku, postsynchrony, zgranie / [WDR_5] |
K_W06 [4/5] |
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą w wieloosobowych zespołach realizatorskich w warunkach profesjonalnej produkcji. [WDR_6] |
K_U10 [5/5] |
Student na każdym etapie współpracy wykazuje odpowiedzialność i lojalność wobec twórców filmu. [WDR_7] |
K_W09 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WDR] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
WDR_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |