Television series 1
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Television series 1 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-SETV1 |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Realizacja modułów z zakresu serialu telewizyjnego przebiega na dwóch poziomach: teoretycznym i praktycznym. W zakresie teorii studenci poznają
podstawowe pojęcia związane z serialem TV: jego definicja, jego geneza jako gatunku TV, jego rodzaje fabularne (serial tygodniowy, telenowela) i
dokumentalne (docusoap), gatunki seriali fabularnych (sitcom, serial kryminalny, komediowy, obyczajowy, sensacyjny) i typy seriali ze względu na
strukturę narracyjną (serial typu „unit”, serial typu „continuity”). Prezentowane są liczne przykłady seriali, ilustrujące powyższą typologię. W ramach
części teoretycznej studenci zapoznają się z tzw. „biblią” serialu, poznają jej składowe: synopsis, opis wątków, opis postaci, treatment każdego
poszczególnego odcinka oraz strukturę całości scenariusza klasycznego 13-odcinkowego serialu. Na przykładach zapoznają się z zagadnieniem
czołówki serialu. Całość problematyki zilustrowana jest prezentacją „biblii” serialu Booklet. Na podstawie uzyskanej wiedzy studenci nabywają
umiejętności szczegółowej analizy scenariusza i struktury serialu TV.
W zakresie praktyki każdy ze studentów jest zobowiązany do przedstawienia swojego pomysłu na serial TV, a następnie do napisania „biblii” tego
serialu: w module pierwszym piszą część „biblii” bez rozpisanych odcinków, w module drugim rozpisują jeden odcinek serialu.
Niezależnie od scenariusza związanego z własnym pomysłem na serial, studenci przygotowują scenariusze warsztatów, mających na celu naukę
realizacji telewizyjnej na dwie kamery (typowe dla realizacji serialu TV). Podczas zajęć warsztatowych studenci uczą się sposobów inscenizacji na dwie
kamery, współpracy z operatorem i prowadzenia aktorów. W ramach ćwiczeń warsztatowych każdy student realizuje co najmniej dwie sceny aktorskie
oraz scenę zbiorową. Zajęcia warsztatowe odbywają się w obu modułach i prowadzą – w drugim z nich – do realizacji miniserialu (w obecnym roku
akademickim będzie to miniserial oparty na sztuce Arthura Schnitzlera Korowód).
W program modułów z zakresu serialu TV wchodzi również cykl spotkań z młodymi twórcami. Spotkania mają za zadanie, z jednej strony, stymulowanie
ciągłego rozwoju reżyserskich umiejętności warsztatowych studentów, z drugiej strony, przekazanie doświadczenia związanego z wstępowaniem na
drogę zawodową. Po spotkaniach z Andrzejem Jakimowskim i Wojciechem Pałysem, planowane są spotkania z Pawłem Łozińskim i Marcinem
Krzyształowiczem, połączone z roboczą analizą ich realizacji. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wszechstronną wiedzę nt. podstawowych pojęć związanych z serialem telewizyjnym: czym jest
serial TV, jego geneza jako gatunku TV, rodzaje i gatunki seriali fabularnych i dokumentalnych, typy seriali wg
struktury narracyjnej [SETV1_1] |
K_W02 [4/5] |
Student posiada gruntowną wiedzę na temat tzw. „biblii” serialu, zna dogłębnie jej części składowe: synopsis, opis wątków, opis postaci, treatment odcinka, pełny scenariusz oraz zagadnienie czołówki serialu [SETV1_2] |
K_W05 [5/5] |
Student potrafi dokonać szczegółowej analizy scenariusza serialu fabularnego [SETV1_3] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi przedstawić pomysł na serial TV, napisać jego „biblię” i szczegółowy profesjonalny scenariusz
odcinka serialu [SETV1_4] |
K_U05 [5/5] |
Student potrafi przygotować scenariusz warsztatu realizacji serialu TV z użyciem dwóch kamer oraz posiada umiejętności inscenizacji, pracy z kamerą, prowadzenia aktorów i nadzorowania wykonania montażu i udźwiękowienia w procesie realizacji serialu telewizyjnego [SETV1_5] |
K_U06 [5/5] |
Student potrafi w realizacji serialu TV wykorzystać nowoczesną technikę i technologię telewizyjną [SETV1_6] |
K_U09 [5/5] |
Student wykazuje zdolność kierowania zespołem realizatorskim, współpracowania z innymi członkami zespołu,
zwłaszcza z operatorem i aktorami [SETV1_7] |
K_U10 [5/5] |
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą wieloosobowego zespołu, wykazuje zdolność
do krytycznej oceny własnych i cudzych działań w obszarze realizacji telewizyjnej oraz zdolny jest do pogłębiania
wiedzy, doskonalenia umiejętności, nabywania nowych doświadczeń i uczenia się od innych [SETV1_8] |
K_K06 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [SETV1-1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
SETV1_1 |
practical classes [SETV1-2] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
SETV1_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |