Theatre: Overview of history, technique and practice Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Theatre: Overview of history, technique and practice
Module code: W8-RE-S1-TEAb
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia z teorii i praktyki teatru porządkują i podnoszą wiedzę studenta na temat teatru i dramatu. Na samym początku nauki mają zweryfikować poziom wiedzy studenta, z którą przystępuje do studiów. Poprzez prowadzone zajęcia student uzyskuje podstawową wiedzę na temat zasadniczych pojęć, związanych z istotą teatru, jego teorią i kierunkami rozwoju praktyk teatralnych. Poznawanie teorii teatru połączone jest z weryfikacją znajomości europejskiego dramatu, jego najważniejszych dokonań. Lektura wybitnych dzieł dramatu polskiego i europejskiego jest podporządkowana przygotowaniu do reżyserii i jej praktykowania. Ich celem jest nabycie umiejętności szczególnej lektury tekstu dramatycznego, która pozwoli na przygotowanie reżyserskiego egzemplarza. Drugim zasadniczym obszarem penetracji jest reżyseria. Zajęcia poświęcone są analizie pojęcia w jego historycznym przebiegu. Ich głównym celem jest uświadomienie studentowi obszaru działania i odpowiedzialności reżysera, zarówno na poziomie przygotowawczym, jak i realizacyjnym. Przygotowują studenta do potencjalnych zadań, z którymi przyjdzie mu się zmierzyć, czy to w dalszym toku studiów, czy w przyszłej pracy twórczej. Ukazują reżyserię jako profesję wyjątkową, stawiającą przed realizatorem szczególne wymagania intelektualne i emocjonalne. Uświadamiają konieczność objęcia różnych obszarów wiedzy, tak na terenie nauk humanistycznych, jak i innych nauk społecznych. Uczą stałego weryfikowania i poszerzania tej wiedzy. Zapoznają go z odpowiednią literaturą fachową i przygotowują do własnych poszukiwań.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student poznaje podstawowe pojęcia dotyczące teatru jako dyscypliny artystycznej. [TEAb_1]
K_W01 [3/5]
Student poznaje podstawową literaturę dotyczącą teorii teatru i dramatu. [TEAb_2]
K_W01 [3/5]
Student zapoznaje się z pojęciem reżyserii i rodzajami jego rozumienia. [TEAb_3]
K_U01 [3/5] K_K04 [3/5]
Student poznaje metody analizy tekstu dramatycznego. [TEAb_4]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
Student dokonuje własnego przełożenia materiału dramatycznego na nowy tekst. [TEAb_5]
K_W04 [3/5] K_U02 [3/5]
Student posiada zdolność uwspółcześnienia poznanego materiału literackiego. [TEAb_6]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5] K_K05 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [TEAb1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
course work TEAb_1 TEAb_2 TEAb_3 TEAb_4 TEAb_5 TEAb_6
practical classes [TEAb2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
course work TEAb_1 TEAb_2 TEAb_3 TEAb_4 TEAb_5 TEAb_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)