Directing a documentary 2 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: Directing a documentary 2
Module code: W8-RE-S2-DOK2
Programme code: W8-S2RE19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 6
Purpose and description of the content of education:
Na drugim poziomie kształcenia w obszar naszych zainteresowań trafiają obrzeża głównego nurtu sztuki dokumentalnej. Synkretyzm rodzajowy, przenikanie się gatunków – dokumentu z animacją czy fabułą. Śledzimy tendencje rozwojowe dokumentu na świecie. Poszukiwanie obszarów nowych wyzwań dla dokumentu i w zakresie tematycznym i formalnym. Studenci w czasie ćwiczeń praktycznych mogą sobie pozwolić na daleko idący eksperyment w tym gatunku filmowym, zachowując oczywiście standard etyczny wynikający z pracy na niefikcyjnej rzeczywistości. Studenci mają również za zadanie opracowanie wiedzy praktycznej koniecznej do przetrwania w zawodzie czyli rozeznanie możliwości pozyskiwania funduszy, dystrybucji, jak również przygotowanie strategii festiwalowej. Omawia się także możliwe twórcze konsekwencje pracy w zagranicznej koprodukcji producenckiej. Cały czas doskonalone są wszystkie umiejętności o których mowa była we wcześniejszych modułach.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Studenci są obznajomieni z możliwościami szukania finansowania produkcji w krajowych instytucjach i funduszach a także w szansach szukania koproducentów i finansowego wsparcia z zagranicy w dziedzinie filmu dokumentalnego. [DOK2_1]
K_W13 [5/5]
Student posiada umiejętność używania niestandardowych rozwiązań obrazowych jak również dźwiękowych i montażowych środków wyrazu do tworzenia opowiadania w zakresie filmu dokumentalnego. [DOK2_2]
K_U03 [5/5] K_U14 [5/5]
Student potrafi przyłożyć medium filmowe do różnych innych sposobów opowiadania o świecie i zbudować własną wartość czerpiąc z możliwości przekraczania gatunków wypowiedzi artystycznej. [DOK2_3]
K_W04 [4/5] K_U03 [5/5] K_U11 [5/5]
Student posiada umiejętność analizowania i oceniania rzeczywistości profilmowej pod kątem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. Potrafi sporządzić odpowiednią dokumentację tematu przed przestąpieniem do realizacji projektu. [DOK2_4]
K_U11 [5/5]
Student posiada umiejętność pracy z niefikcyjnym - zarówno indywidualnym, jak zbiorowym - bohaterem filmu dokumentalnego. W zależności od sytuacji potrafi modyfikować swoje podejście do tego bohatera i elastycznie zmieniać swoje pierwotne założenia dotyczące realizowanego projektu. [DOK2_5]
K_U13 [5/5]
Student potrafi zrealizować według przygotowanego scenariusza film dokumentalny, umiejętnie kierując ekipą realizacyjną, współdziałając z jej członkami, porozumiewając się i współpracując z otoczeniem, w którym powstaje film. [DOK2_6]
K_U13 [5/5] K_U15 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [DOK2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam DOK2_1 DOK2_2 DOK2_3 DOK2_4 DOK2_5 DOK2_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)