Digital graphics as a narrative element of the film
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Digital graphics as a narrative element of the film |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-GCFa |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Współczesne kino programowo miesza techniki filmowe: łączy dokument z animacją, fabułę z grafiką komunikatorów. Świat Internetu i wszelkiego
rodzaju cyfrowych znaków, przez swą intensywną obecność w codziennym życiu, wkroczył na ekran: początkowo jako fabularny ozdobnik, a dzisiaj
coraz częściej jako ważny element filmowej narracji, porządkujący filmowy materiał, uzupełniający o treści niemożliwe do "analogowej" realizacji,
umożliwiający śledzenie wszelkiego rodzaju komunikatorów, wreszcie pozwalający na równoległe, wielowątkowe opowiadanie (napisy i znaki, piktogramy
wypełniające część kadru, podział ekranu, wzajemne relacje między wydzielonymi częściami ekranu i tp.). Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w
świat wiedzy z pogranicza estetyki i efektów specjalnych; przyswojenie podstawowych pojęć, takich jak: znak, związek i zależność między znakami,
symbol graficzny; omówienie założeń typografii, funkcji i czytelności "napisów", rodzajów krojów pisma; przybliżenie możliwości cyfrowych efektów
specjalnych, w zakresie nakładania warstw - tekstów, znaków graficznych, filmów - na poszczególne klatki filmu. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student rozumie związki między medium filmowym a innymi sztukami. Zna zwłaszcza zastosowania innych sztuk w medium filmu. [GCFa_1] |
K_W04 [5/5] |
Student posiada wiedzę z zakresu medioznawstwa i współczesnej kultury audiowizualnej. [GCFa_2] |
K_W02 [5/5] |
Student posiada szczegółową wiedzę w zakresie rozmaitych aspektów przygotowania, realizacji i postprodukcji profesjonalnego
filmu i innych przekazów audiowizualnych. [GCFa_3] |
K_W06 [5/5] |
Student posiada umiejętność używania grafiki cyfrowej jako środka wyrazu do tworzenia opowiadania w zakresie dużych form
filmowych i telewizyjnych. [GCFa_4] |
K_U03 [5/5] |
Student potrafi wykorzystać nowoczesną technikę i technologię filmową i telewizyjną dla profesjonalnej realizacji filmowej i
telewizyjnej. [GCFa_5] |
K_U09 [5/5] |
Student jest zdolny do doskonalenia umiejętności w zakresie przyswojenia i wykorzystania innowacji technologicznych w
realizowanych projektach. [GCFa_6] |
K_K08 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [GCFa] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
GCFa_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Review of internship documentation [d03] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |