Reportage photography 1
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Reportage photography 1 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-FOT1b |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ten ma na celu wsparcie studenta w jego dążeniu do uzyskania biegłości warsztatowej oraz w budowaniu świadomości artystycznej w dziedzinie
fotografii jako suwerennej dyscypliny artystycznej. Cel ten realizowany będzie, między innymi, poprzez analizę, wraz z wykładowcą, wybitnych dzieł,
postaw twórczych i osobowości artystycznych z dziedziny fotografii w ujęciu historycznym i w czasie nam współczesnym.
Szczególna uwaga zwrócona zostanie na świadome użycie przez artystów typowych dla fotografii środków wyrazu oraz na walory estetyczne i formalne
analizowanych dzieł.
Kurs szczególną uwagę zwraca na aspekty związane z dokumentalnością fotografii jako wiarygodnego medium informacyjnego oraz odautorskiej relacji
fotograficznej.
Szczególną rolę pełni w tej tematyce reportaż fotograficzny. Jest on rozumiany jako indywidualny opis zdarzenia za pomocą serii obrazów
fotograficznych. Obok umiejętności budowania cyklu, szczególna uwaga będzie zwrócona na konsekwentną wyrazistą i świadomą formę fotografii.
Fotografia w stylu tzw. decydujących momentów oraz fotografia tzw. uliczna. Uwypuklona tu będzie cecha migawkowości fotografii i jej zdolności do tzw.
"zamrożenia czasu". Istotne będą także walory estetyczne fotografii.
Tekst w fotografii dokumentalnej - wzajemne oddziaływanie obrazu i słowa; próba budowania narracji na bazie opisu jako integralnej części obrazu
fotograficznego.
Tzw. fotografia społeczno-socjologiczna - uwrażliwienie na aspekty humanistyczne poprzez medium fotografii. Relacja fotograficzna, gdzie forma obrazu
staje się "przeźroczysta", a autor obrazów staje się możliwie obiektywnym sprawozdawcą.
Studenci będą zachęcani w ramach kursu do kształtowania nowych postaw twórczych, poszukiwania oryginalnych środków wyrazu oraz formy i tematyki
fotografii, co powinno owocować nowatorskimi i indywidualnymi projektami artystycznymi w ramach samodzielnie wykonywanych przez studentów
obowiązkowych tematów fotograficznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę w zakresie fotografii obejmującą znajomość podstawowych rodzajów, gatunków i stylów w tejże
fotografii oraz dorobku wybitnych twórców fotografii [FOT1b_1] |
K_W11 [5/5] |
Student posiada podstawową wiedzę o sprzęcie, materiałach, technice i technologii stosowanych w sztuce fotografii oraz
wykazuje znajomość innowacji technologicznych w tym zakresie [FOT1b_2] |
K_W11 [5/5] |
Student posiada wiedzę w zakresie estetyki przekazów audiowizualnych oraz potrafi samodzielnie tworzyć, realizować i
publicznie prezentować własne założenia estetyczne i koncepcje artystyczne w dziedzinie fotografii [FOT1b_3] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi przygotować i zrealizować własną prezentację fotograficzną [FOT1b_4] |
K_U02 [3/5] |
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie procesu tworzenia, kształtowania, rejestracji i obróbki obrazu w dziedzinie
fotografii oraz umiejętność obsługiwania technologii w dziedzinie fotografii [FOT1b_5] |
K_W11 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do krytycznej oceny własnych i cudzych działań i dokonań artystycznych, opinii i postaw twórczych i
intelektualnych oraz wykazuje otwartość na przyswojenie innowacji w zakresie fotografii w sferze współczesnej kultury
audiowizualnej, potwierdzając gotowość uczenia się przez całe życie [FOT1b_6] |
K_K08 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [FOT1b] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
FOT1b_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |