Aesthetics of the film image
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S2RE19.2025

Module name: | Aesthetics of the film image |
---|---|
Module code: | W8-RE-S2-MBb |
Programme code: | W8-S2RE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Kurs estetyki obrazu filmowego - jak wskazuje na to jego nazwa - jest wprowadzeniem do refleksji nad obrazem filmowym w świetle filozoficznej refleksji
o sztuce w ogóle i o filmie w szczególności. Istotą kursu jest namysł nad zbiorem wartości, niezależnych od przejściowych mód, trendów i stylów, które
są niezbędne do tego by człowiek porozumiał się z człowiekiem za pomocą obrazu. Artysta z widzem. Reżyser z operatorem i całą ekipą. Celem modułu jest uformowanie kanonu estetycznej świadomości młodego twórcy - studenta reżyserii. Punktami wokół których koncentruje się uwaga modułu są
zagadnienia ontologiczne rzeczywistości filmowej, prawdy zdarzenia filmowego, fundamentów kreacyjnego myślenia w sztuce, struktury myślenia
artystycznego, symboliki kolorów oraz harmonii barw. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma podstawową wiedzę z teorii i historii estetyki. Jest obeznany z reprezentatywnym wyborem stylów i estetyk
współtworzących tradycję sztuki filmowej i jej współczesność [MBb_1] |
K_W02 [5/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je
zademonstrować na przykładach wybranych filmów. [MBb_2] |
K_W03 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie tworzyć, realizować i publicznie prezentować własne założenia estetyczne i autorskie koncepcje
artystyczne w zakresie reżyserii w dziedzinie filmu i telewizji. [MBb_3] |
K_U01 [5/5] |
Student posiada wiedzę z podstaw sztuki operatorskiej oraz techniki i technologii filmowej. [MBb_4] |
K_W08 [5/5] |
Student potrafi przygotować, zrealizować i wykonać post- produkcję filmu fabularnego, dokumentalnego i widowiska TV. [MBb_5] |
K_W06 [4/5] |
Student wykazuje zdolność do krytycznej oceny własnych i cudzych działań, dokonań artystycznych, opinii i postaw twórczych i
intelektualnych [MBb_6] |
K_U01 [4/5] |
Student jest zdolny do pogłębiania wiedzy i rozszerzania horyzontów poznawczych w ramach ustawicznego samokształcenia i
weryfikowania przyjętych założeń oraz postaw intelektualnych i artystycznych [MBb_7] |
K_K07 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [MBb] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
MBb_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |