Introduction to literature
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Introduction to literature |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-WWL |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Purpose and description of the content of education: | Cele i sposób realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student jednego z dwóch kierunków artystycznych uczący
się zawodu reżysera lub realizatora zdjęć, a w związku z tym – w ramach innych modułów – zdobywający również wiedzę i kształcący umiejętności
niezbędne dla napisania oryginalnego scenariusza filmowego/telewizyjnego i dokonania adaptacji tekstu literackiego do struktury filmowej/telewizyjnej.
Niniejszy moduł wprowadza studenta w obszar wiedzy o literaturze, mając na uwadze, dające znać o sobie w literackim programie filmu, liczne
„niebezpieczne związki” i „powinowactwa z wyboru” między dziedziną literacką a filmową.
Zadaniem modułu jest zaszczepienie przekonania, że filmowiec może wiele nauczyć się od pisarza i stymulowanie wzrostu ogólnej kultury literackiej
studenta. Swoje zadania moduł realizuje poprzez omówienie wybranych arcydzieł literatury światowej z kręgu sztuki dramatu i obszaru powieści/
opowiadania. Wspomagany przez eseistyczne i analityczne pisma wybitnych twórców literatury, student poznaje tajniki poetyki sztuki opowiadania,
kompozycji formalnej utworu, zasad tworzenia konfliktu dramatycznego i konstruowania bohatera, a także – bardziej ogólnie – zapoznaje się z refleksją
uznanych autorów nad fenomenem sztuki słowa, które powołało ich na swoją służbę |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student jest ogólnie obeznany z kanonem autorów i dzieł literatury światowej i posiada szerszą wiedzę nt. wybranych
pisarzy i ich twórczych dokonań [WWL_1] |
K_W01 [5/5] |
Student rozumie ważność literatury jako źródła inspiracji i techniki narracyjnej oraz zasad dramaturgii dla sztuki filmu [WWL_2] |
K_W01 [3/5] |
Student potrafi dokonać analizy modelów narracji, fabuły, intrygi, konfliktu dramatycznego i konstrukcji bohatera
stosowanych w literaturze powieściowej, opowiadaniach i dramatach. [WWL_3] |
K_W01 [3/5] |
Student jest obeznany z teoretycznym ujęciem tajników warsztatu literackiego w studiach i esejach autorstwa
wybitnych twórców literatury [WWL_4] |
K_W01 [5/5] |
Student jest zdolny do rozwijania swojej kultury literackiej poprzez nawyk czytania i doskonalenie umiejętności
analitycznej lektury utworów literackich oraz dokonywania krytycznej oceny zawartych w nich postaw artystycznych
i intelektualnych. [WWL_5] |
K_K07 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [WWL1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
course work |
WWL_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |