Film adaptation 2
Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: | Film adaptation 2 |
---|---|
Module code: | W8-RE-S1-ADAP2 |
Programme code: | W8-S1RE19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem kursu Adaptacjei filmowej 1,2 jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności związanych z przygotowaniem i realizacją krótkiego filmu fabularnego,
będącego adaptacją dzieła literackiego.
Ośrodkiem modułu są zajęcia składające się z trzech etapów. W pierwszym, dokładnej analizie zostaje poddana treść, forma i metaforyka wybranego
utworu literackiego oraz jej przydatność do adaptacji filmowej. W następnym etapie omawiana jest specyfika adaptacji filmowej, jej mechanizm, funkcja
dialogu i funkcja opisu w kontekście języka filmowego, a więc wymagań scenariusza, zapisu klimatu, jego rytmu i kreacji nastroju wynikającego z zadanej
lektury. Etap trzeci to przygotowanie przez każdego ze studentów konkretnej adaptacji, będącej z założenia bardziej wariacją na zadany temat niż
precyzyjnym odtworzeniem pierwowzoru. Przygotowywane są: scenariusz, scenopis, oraz założenia plastyczne dotyczące nastroju, tempa i rytmu
adaptacji. W trakcie końcowych zajęć następuje analiza wierności pierwowzorowi literackiemu i zakładanych możliwości odstępstwa od oryginału.
Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z wybranymi, uznanymi dziełami literatury, oraz – poprzez te spotkania –
wykształcenie w studentach umiejętności odnajdywania w prozie struktur i założeń narracyjnych. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w
oparciu o twórczość autorów tworzących w XX wieku / Kafka, Musil, Mann, Conrad, Proust/ |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna twórczość mistrzów prozy XIX i XX wieku. [ADAP2_1] |
K_W01 [5/5] |
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować na scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej utwór
prozatorski. Zna specyfikę filmowego dialogu. [ADAP2_2] |
K_W04 [5/5] |
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie wraz z operatorem przygotować scenopis
obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [ADAP2_3] |
K_W08 [5/5] |
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest
przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w półgodzinnym filmie fabularnym. [ADAP2_4] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [ADAP2_5] |
K_W05 [5/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [ADAP2_6] |
K_U01 [4/5] |
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [ADAP2_7] |
K_W05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [ADAP2 -1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
exam |
ADAP2_1 |
practical classes [ADAP2-2] | 40 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
ADAP2_1 |
workshop [ADAP2-3] | 5 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Production exercise – workshop [e02] Creation/production – creative workshop [e03] Observation [e06] Self-education [f01] |
exam |
ADAP2_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |