Film adaptation 2 Field of study: Stage / Film Directing
Programme code: W8-S1RE19.2025

Module name: Film adaptation 2
Module code: W8-RE-S1-ADAP2
Programme code: W8-S1RE19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem kursu Adaptacjei filmowej 1,2 jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności związanych z przygotowaniem i realizacją krótkiego filmu fabularnego, będącego adaptacją dzieła literackiego. Ośrodkiem modułu są zajęcia składające się z trzech etapów. W pierwszym, dokładnej analizie zostaje poddana treść, forma i metaforyka wybranego utworu literackiego oraz jej przydatność do adaptacji filmowej. W następnym etapie omawiana jest specyfika adaptacji filmowej, jej mechanizm, funkcja dialogu i funkcja opisu w kontekście języka filmowego, a więc wymagań scenariusza, zapisu klimatu, jego rytmu i kreacji nastroju wynikającego z zadanej lektury. Etap trzeci to przygotowanie przez każdego ze studentów konkretnej adaptacji, będącej z założenia bardziej wariacją na zadany temat niż precyzyjnym odtworzeniem pierwowzoru. Przygotowywane są: scenariusz, scenopis, oraz założenia plastyczne dotyczące nastroju, tempa i rytmu adaptacji. W trakcie końcowych zajęć następuje analiza wierności pierwowzorowi literackiemu i zakładanych możliwości odstępstwa od oryginału. Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z wybranymi, uznanymi dziełami literatury, oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie w studentach umiejętności odnajdywania w prozie struktur i założeń narracyjnych. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w XX wieku / Kafka, Musil, Mann, Conrad, Proust/
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna twórczość mistrzów prozy XIX i XX wieku. [ADAP2_1]
K_W01 [5/5] K_K09 [5/5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować na scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej utwór prozatorski. Zna specyfikę filmowego dialogu. [ADAP2_2]
K_W04 [5/5] K_U01 [5/5] K_U06 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [ADAP2_3]
K_W08 [5/5] K_U01 [5/5] K_U03 [5/5]
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w półgodzinnym filmie fabularnym. [ADAP2_4]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_U08 [5/5] K_K06 [5/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [ADAP2_5]
K_W05 [5/5] K_U07 [5/5] K_U08 [5/5] K_K06 [5/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [ADAP2_6]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5]
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [ADAP2_7]
K_W05 [4/5] K_W11 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [ADAP2 -1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
exam ADAP2_1 ADAP2_2 ADAP2_3 ADAP2_4 ADAP2_5 ADAP2_6 ADAP2_7
practical classes [ADAP2-2] 40 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam ADAP2_1 ADAP2_2 ADAP2_3 ADAP2_4 ADAP2_5 ADAP2_6 ADAP2_7
workshop [ADAP2-3] 5 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Production exercise – workshop [e02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
exam ADAP2_1 ADAP2_2 ADAP2_3 ADAP2_4 ADAP2_5 ADAP2_6 ADAP2_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)