Directions and authors of contemporary cinema
Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-S2OF19.2025

Module name: | Directions and authors of contemporary cinema |
---|---|
Module code: | W8-OF-S2-KIAKW |
Programme code: | W8-S2OF19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Jeśli odbiorców kursu z historii filmu cechuje znajomość tradycji sztuki filmowej oraz poczucie bycia depozytariuszem pamięci o tej tradycji, to studenta mniejszego modułu charakteryzuje tyle znajomość tendencji i zjawisk występujących w kinie nowym i najnowszym, tyleż znajomość godnych uwagi twórców współczesnego kina, co gotowość na przyjęcie tego, co właśnie znajduje się droga na ekrany połączona z umiejętnością selekcji i oceny jego ważności.
Celem realizacji modułu jest dostarczenie studentowi rodzaju busoli dla orientacji w obszarze współczesnej kultury audiowizualnej, w której kino zmienia się w interakcji z transformacją właściwą tej kulturze i obrazowi świata, jak i one kształtuje. Student nabywa umiejętność diagnostycznego i prognostycznego spojrzenia na to, co dzieje się w dobie współczesnej, poprzez pryzmat nowoczesnego kina, którego twórcy wynajdują formy adekwatny dla wyrażenie zachodzących przemian cywilizacyjnych w jakościowo nowym języku filmowym . |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student jest obeznany ze zjawiskami tendencjami estetycznymi występującymi w obszarze współczesnego kina artystycznego i komercyjnego [KIAKW_1] |
K_W09 [5/5] |
Student jest obeznany z charakterem i zakresem transformacji estetycznych i technologicznych w dziedzinie współczesnych przekazów audiowizualnych oraz potrafi scharakteryzować wzajemne oddziaływanie kina i nowych mediów [KIAKW_2] |
K_W10 [4/5] |
Student jest obeznany z twórczością ważnych i uznanych współczesnych artystów kina których wyróżnia oryginalność filmowej formy i stylu ważność i aktualność podejmowanej problematyki i zaangażowanie recepcja ich filmowego dzieła [KIAKW_3] |
K_U09 [5/5] |
Student dostrzega, potrafi zdiagnozować i sproblematyzować związki artystycznych i komercyjnych osiągnięć współczesnego kina z symptomami dokonujących się przemian kulturowo obyczajowym i społecznym politycznym kontekście kina w dobie współczesności [KIAKW_4] |
K_U10 [4/5] |
Student wykazuje zdolność do elastycznego myślenia, selekcji informacji i materiałów istotnych dla rozumienia obrazu procesów dziejowych współczesnego świata i kultury w kinie doby nowej i najnowszej [KIAKW_5] |
K_K09 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie poszerzać i pogłębiać zdobytą wiedzę i umiejętności w oparciu o coraz to nowe dane pojawiające się w domenie współczesnej kultury audiowizualnej [KIAKW_6] |
K_K10 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [KIAKW-1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – staged drama/drama [b06] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Creation/production – creative workshop [e03] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
KIAKW_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |